Pengikut

Selasa, Ogos 17, 2010

MUAFAKAT DAP-MCA, PAS-Umno apa?

Biarlah saya meminjam pemikiran orang lain, bukan salah pun...yang salah ialah orang yang ego dan menganggap dirinya, kerabatnya, puaknya dan kabilahnya yang paling diredai Allah.
Monday, August 16, 2010
oleh Nobisha

Sudah berkali-kali saya bercakap di Astro Awani mengenai “politik muafakat.” Apabila saya menulis hal yang sama dalam buku “Tunggu Apa Lagi?” atau di blog “Bicara Nobisha,” maka adalah satu dua suara sumbang yang berkata, “Mengapakah sekarang baru nak bercakap tentang politik muafakat. Mengapakah saudara tidak bercakap hal ini sewaktu sebelum PRU12 dulu?”

Begitulah naifnya cara sesetengah orang berpolitik. Ada yang fobia penyatuan UMNO-PAS lalu mentafsirkan “politik muafakat” sebagai kedua-dua parti politik Islamn-Melayu itu perlu berpeluk dan bercium. Berkali-kali saya tegaskan bahawa “politik muafakat” bermaksud kesepakatan agenda perjuangan — ada hal-hal yang disepakati, ada hal-hal yang diperbahaskan.

Mustahil dalam perjuangan UMNO dan PAS tidak ada hal-hal yang dipersetujui. Malah, saya percaya sebenarnya lebih banyak perkara yang sama, berbanding perbezaan. “Politik muafakat” juga menentukan kedua-dua parti politik berusaha mencari banyak titik pertemuan. Satu skil yang tidak ada pada kebanyakan pemimpin politik Islam-Melayu ialah membentuk permuafakatan dalam isu-isu yang menyentuh kepentingan bersama.

Akhirnya, saya gembira kerana seruan saya itu difahami oleh Presiden MCA, Dato’ Seri Dr Chua Soi Lek. Nampaknya beliau faham erti “politik muafakat.” Hari ini, Dr Chua berkata bahawa MCA tidak takut berkongsi pandangan yang sama dengan satu lagi parti majoriti Cina, DAP.

Nah, itulah politik muafakat.

Dr Chua Soi Lek tidak perlu tidur sebantal dengan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng. Namun, itu tidak bermaksud mereka tidak boleh berpakat demi kepentingan politik komuniti yang mereka wakili.

Biarkanlah UMNO dan PAS menjadi si luncai yang terjun dengan labu-labunya!
http://nobisha.blogspot.com/2010/08/politik-muafakat-mca-dap.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan