Pengikut

Sabtu, Ogos 21, 2010

APA amal kita selepas Ramadan nanti?

Misal kedua, susahkah menunaikan solat pada bulan-bulan lain sedangkan keadaannya sama seperti sewaktu bulan berpuasa.  Eloklah kita fikir, semasa bulan Ramadan kerja yang dilakukan sama seperti pada bulan tidak berpuasa, tetapi mengapa selain Ramadan asyik terlepas saja untuk bersolat? PADA bulan Ramadan seperti ini kerap dijadikan masa untuk mengajak diri lebih menghampiri Allah.  Jika pada bulan lain tidak berapa menunaikan solat sunah, maka sebulan ini nampaknya jauh lebih banyak melakukannya.  Jika pada 11 bulan yang lain, hanya ke masjid seminggu sekali, syukurlah pada bulan berpuasa ini setiap malam ke masjid untuk solat tarawih.  Yang selama ini mendedahkan aurat, pada bulan ini mudah pula mencapai kain menutupi rambutnya.  Yang selama ini perokok tegar, dapat juga mereka kurang menghisap rokok.  Lebih menyeronokkan ialah yang selama ini tidak solat tetapi dengan kehadiran Ramadan, mereka menjaga solatnya!

 foto ahli www.al-fikrah.net  dalam satu sesi pertemuan ukhwah.

Susahkah mengamalkan ajaran Islam pada bulan-bulan bukan Ramadan?

Misalnya susahkah ke masjid pada waktu solat fardu sedangkan jarak rumah ke masjid dekat.  Pada waktu yang sama ada kenderaan, masa dan keluarga tidak pula menghalang.  Baik kita fikir, jika pada Ramadan boleh ke masjid, mengapa bukan Ramadan menjadi sukar.

Misal ketiga, susahkah membuka naskhah al-Quran untuk membacanya dalam setengah muka dalam sehari pada bulan bukan Ramadan sedangkan dalam bulan ini dapat membacanya sehingga lebih empat muka pada waktu malam.

Inilah Ramadan, bulan mendidik muslim kembali kepada fitrah sebagai hamba Tuhan.  Pada setiap masa, Allah tidak menyusahkan hamba-hamba-Nya, tetapi memberi kemudahan.  Pada logik akal pun mudah difahami, jika Allah menyuruh kita menjadi muslim, tentulah mengamalkan perintah dalam Islam itu mudah saja.  Tidak masuk akal, Allah yang pengasih sengaja menyusahkan hamba-hamba-Nya.

Maksud firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 185: Allah mengkehendaki kamu mendapat kemudahan dan Dia tidak mengkehendaki kamu menanggung kesukaran.

Maksud sabda Rasulullah: Agama itu mudah.  Tiada seorang yang memberat-beratkannya melainkan dia menjadi susah.  Maka bersederhanalah, dekatilah yang tepat dan gembirakanlah mereka. (Riwayat Bukhari)

Antara faktor yang menyebabkan muslim agak sukar melaksanakan suruhan beramal sunah dalam agama ialah tafsiran terhadap hukum itu sendiri.  Apabila digunakan tafsir yang cerewet, maka susahlah jadinya.  Sebagai contoh dalam bab taharah, antara sebab remaja atau anak muda tidak solat (sekalipun sudah dekat dengan masjid) ialah mengatakan seluarnya kena tanah, debu, atau mungkin ada najis apa-apa kerana diguna untuk kerja atau berjalan-jalan.

Eloklah pada bulan ini pendakwah dan mualim juga berfikir kaedah yang nyaman untuk memberi kefahaman mengenai Islam kepada orang ramai.  Jika selama ini masyarakat lebih menganggap yang orang agama hanya suka memberi hukum, mungkin sampai masanya kaedah menyampaikan mesej dibuat dalam bentuk lain, yang mesra dan memberi pilihan mudah tapi sah.  Kadang-kadang seseorang guru (juga ustaz/ustazah/ulama) melihat sesuatu isu daripada kaca mata dirinya yang kuat iman, berilmu dan taraf hidupnya yang selesa.  Orang ramai mahu isu dirinya untuk beramal dalam agama diselesaikan berdasarkan kedudukan ilmunya, pekerjaannya, keluarganya dan segala macam berpunca daripada dirinya.  Dirinya yang mahu melakukan amal ibadah, bukan orang lain.  Maka isunya ialah daripada dirinya juga. Hal ini kurang diberi perhatian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan