Pengikut

Rabu, Disember 19, 2007

Salam Idul Adha 1428H.

SELAMAT iduladha 1428H. Inilah hari raya yang besar, lebih besar berbanding idulfitri. Namun sudah membudaya di kalangan kita se-Nusantara, idulfitri lebih meriah berbanding iduladha. Seluruh dunia pun begitu. Kalau dikaji mengapa jadi begitu, jawabnya mudah sebab ada countdown hari-hari berpuasa. Saya yakin, jika hukum puasa wajib dikenakan sebelum iduladha, akan ada countdown, maka kedatangan iduladha senantiasa dinanti-nanti.

Memang kemeriahan sangat diperlukan dalam kehidupan, setahun sekali. Semua berkumpul di sebuah rumah, kampung halamanlah. Kalau ditakdir, hanya ada satu saja hari raya katakan iduladha, tentu hari raya ini akan cukup meriah. Sekalipun tiada kewajiban berpuasa, masyarakat kita akan countdown juga sebab hanya itu pilihan yang ada. Jika begitu, rasanya ibadah korban akan lebih besar ertinya. Itu hanya andaian-andaian, kerana kita mengkaji budaya bangsa sendiri.

Di kalangan masyarakat kita ibadah itu sudah seakan mirip adat kerana ibadah yang asalnya ada hukum wajib atau sunat itu telah membudaya. Membudaya ertinya, masyarakat kita akan lebih selesa melihat kepentingan ibadah (umpamakan saja hari raya) dari sudut kepentingan kemasyarakatan. Sekalipun guru-guru agama menjelaskan hari raya itu ibadah, dan ibadah merupakan aktiviti hubungan manusia dengan Allah secara khusus, maka wajib dilakukan mengikut aturan yang dizinkan oleh Allah. Namun kerana ibadah telah dilembagakan sebagai adat, maka kepentingan dan keselesaan masyarakat yang lebih diutamakan.

Pada iduladha mungkin kurang nyata, namun dalam idulfitri yang punya kemeriahan tersendiri, maka erti ibadah idulfitri telah ditafsir mengikut kehendak masyarakat, bukan kehendak dalam al Quran dan sunah rasul. Perhatikan saja atas nama bersuka ria pada idulfitri, maka masyarakat diprogramkan untuk berhibur seperti tanpa batasan dan pembakaran mercun atau letupan. Ini semua telah membudaya dan sangat sukar untuk berundur selangkah sekalipun ada larangan undang-undang.

50 tahun mendatang, bagaimana hari raya beradat yang terlembaga ini dilangsungkan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan