Pengikut

Sabtu, Disember 15, 2007

Hari Raya tak sama lagi

NAH sekali lagi, Malaysia menyambut hari raya iduladha hari Khamis 20 Disember dan Arab Saudi pada Rabu 19 Disember 2007. Tarikh mengikut kalender masehi sama tetapi mengikut kalender hijrah di Malaysia 10 Muharam ialah 20 Disember dan di Makkah 10 Muharam jatuh pada 19 Disember. Opps, perbedaan ini bukan antara dua negara sahaja, malah bisa terjadi antara beberapa negara Islam. Malah pernah berlaku perbedaan sehingga dua hari. Kes ini akan berlaku setiap kali tibanya awal Ramadan, Syawal dan Zulhijah. Biasa juga didengar negara kecil seperti Brunei dan Singapura berbeda hari sambutan hari rayanya dengan negara Malaysia dan Indonesia. Opps sekali lagi, tahun 1980, negeri Perak sudah berhari raya tetapi Selangor kena tunggu hari esoknya.

Mari kita selidik mengapa perbedaan ini dikatakan lucu dan memalukan. Pertama, budak-budak yang belajar Geografi kata peredaran bumi menjadikan Malaysia mendapat siang dahulu kemudian India, kemudian Iran dan barulah Makkah. Jika di Malaysia pukul 6 petang hari Isnin, di Makkah baru pukul 1 petang hari yang sama. Sepatutnya orang di Malaysia akan menyambut hari raya dahulu, dan lima jam kemudian sampailah masanya orang di Makkah pula.

Kedua, Kalender masehi kerana ditadbir secara saintifik sentiasa bersifat menepati pengurusan sejagat, sebaliknya kalender Hijrah kerana ditadbir oleh orang yang anti ilmu pengetahuan, menjadi bahan ketawa orang bukan Islam.

Ketiga, Islam tidak mengalu-alukan sains dan teknologi kerana kaedah menentukan kedatangan bulan masih benar-benar secara zaman unta. Zaman itu majoriti bangsa Arab buta huruf serta tidak mahir ilmu matematik dan sains. Kini ulama fikah masih mewarisi kaedah melihat anak bulan. Di sini dicadangkan supaya ahli-ahli fikah yang berpegang kepada kaedah melihat anak bulan supaya menunggang unta sambil memegang teropong pada setiap hujung bulan untuk menentukan sama ada esok atau lusa berganti bulan atau tidak!

Memang ada hadis nabi yang mengajarkan kaedah melihat anak bulan, tetapi bukan bermakna sampai kiamat mesti guna kaedah itu. Seperti zaman Rasulullah menentukan waktu solat berdasarkan bayang-bayang, tidak pula ulama fikah sekarang sentiasa berjemur mengukur bayang-bayang!

Islam mengalu-alukan kemajuan sains dan teknologi, dan telah banyak ilmuan Islam dalam bidang falak, matematik dan fizik. Jika ulama fikah faham tentang kesejagatan dan tuntutan sebenar sunah, mereka akan bersepadu dengan ahli sains untuk membentuk kalender Hijrah yang setaraf dengan kalender Masehi. Jika ulama fikah berfikiran tajdid dan memahami peranan akal, kalender Hijrah telah awal-awal berjaya menetapkan tarikh-tarikh permulaan puasa dan kedua-dua hari raya. Jika keadaan ini benar-benar berlaku, barulah dengan segak kita menawarkan kalender Hijrah untuk menggantikan kalender Masehi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan