Pengikut

Selasa, Disember 18, 2007

Pergilah buat haji sayang.....

ANTARA doa dan harapan pada masa masih remaja dan belum bekerja, saya kepingin menunaikan haji pada usia sebelum 40. Tahun 2001, Allah Kabulkan harapan itu. Saya dan isteri membawa ibu, meninggalkan dua anak berumur delapan dan tujuh tahun bersama mak usu dan pak usunya. Memang pada adat masyarakat Malaysia, melihat anak yang masih bermanja-manja dan usia kami, sepatutnya menggunakan wang untuk membali hartanah atau saham-saham supaya lebih menguntungkan pada masa usia tua. Kan adat budaya kita menunaikan haji setelah umur pencen (kalau kerja makan gaji), setelah anak-anak berdikari, punya masa lapang dan ada lebihan wang!

Tidak banyak yang menghitung bahawa kewajiban berhaji mungkin bisa saja datang pada usia muda, dalam lingkungan 30-an, tetapi kewajiban itu gugur pada usia emas. Ya, bukan semestinya kewajiban itu datang pada usia setelah anak-anak dewasa. Dalam kasus ini, saya suami isteri bekerja dan telah punya wang, sihat tubuh badan, ada peluang dan keselamatan, cukup syarat. Anak masih kecil bukan menjadikan tidak cukup syarat. Syukurlah saya sudah melepasi kewajiban ini.

Kita tidak tahu masa depan, terutama umur. Katakan saja umur sampai ke 60 atau 70, ada wang, keselamatan dan kelapangan tetapi kesihatan sudah menafikan wajib haji. Ini bermakna bila atau pada umur berapa kewajiban menunaikan haji itu sangat relatif. Padahal orang yang seperti itu mungkin saja pada usia 30-an sudah sampai kewajiban haji, tetapi sentiasa mengundur diri dengan alasan masih muda, belum waktunya.

Susahkan menunaikan haji? Mudah, sebab bukan diwajibkan membaca apa-apa bacaan sehingga kalau tidak hafal maka tidak boleh berhaji. Berjalan-jalan, duduk-duduk, tidur-tidur dan ambil batu lontarlah ke satu tempat. Begitulah dengan tawaf di keliling kaabah, saie, wukuf, mabit (bermalam) dan melontar jamrah. Semasa membuat latihan di Malaysia, semua dapat dilakukan dengan baik. Berpeluh sedikti saja.

Mengapa gerun dengan haji? Jawabnya kesesakan manusia di satu tempat. Saban tahun kebelakangan ini ada tiga juta manusia berhimpun di Makkah untuk menunaikan haji. Sejumlah itu akan bergerak ke Arafah, kemudian bermalam di Muszalifah, kemudian bergerak ke Mina. Di Mina akan membuat lontaran di jamrah. Ingat ada tiga juta manusia yang wajib selesaikan kerja haji dalam tempoh yang ditetapkan. Katakan tiga juta mesti bermalam di Muszalifah, pagi esoknya mesti bergerak ke Mina! Tiga juta manusia itulah yang menyebabkan kerja-kerja haji yang semasa latihan sangat mudah tetapi di Makkah menjadi sangat payah!

Maka sebenarnya kerja haji adalah amalan fizikal, kekuatan tubuh badan. Oleh itu lakukanlah sewaktu tubuh dalam paling kuat dan sihat. Jika dibanding antar jemaah dari Malaysia dan Indonesia, beda sekali. Kebanyakan jemaah Malaysia sudah tua, tetapi dari seberang masih muda belaka. Mengapa begitu? Ini soal mind-set. Mind-set di Malaysia, mahu kerjakan haji setelah habis kerja, masuk zaman pencen. Haji ini dianggap kerja akhir usia. Orang kampung ada yang menjual tanah untuk ke Makkah, dengan harapan mati di sana. Namun umur masih ada, pulang semua ke tanah air tapi sumber ekonomi sudah tiada.

Orang Indonesia mind-setnya lain, haji wajib pada saat teristimewa, bukan kerja pada usia senja. Sebab itu kebanyakan dari sana muda-muda, banyak juga yang masih bujang. Ditanya bagaimana semuda ini sudah punya ongkos, mereka jawab, tabungan sejak kecil. Ini bererti, kempen menunaikan haji diterap kepada anak-anak. Di Malaysia ada?

Bayangkan apabila sasaran 15 juta jemaah pada masa depan berjaya dikumpul. Masihkah orang Malaysia menunggu usia 60 tahun untuk berada di tengah-tengah 15 juta lautan manusia?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan