Pengikut

Jumaat, Jun 28, 2013

SENTUHAN pertama YB Mohd Fasiah di Dewan Rakyat

YANG Berhormat Mohd Fasiah bin Mohd Fakeh merupakan ahli Dewan Rakyat (BN) kawasan Sabak Bernam yang baru (pemenang dalam PRU-13), menggantikan Dato’ Abdul Rahman Bakri.  Dalam persidangan pertama Dewan Rakyat selepas PRU-13, beliau menyebut beberpa perkara.  Dua perkara saya turunkan di bawah.

Pertama berkaitan dengan masalah perpaduan rakyat berbilang kaum.  Blog ini sudah menyatakan sikap bahawa kerajaan wajib memansuhkan sekolah vernakular yang wujud sejak zaman sebelum merdeka  kerna kewujudan sekolah berkenaan tidak menyumbang perpaduan nasional, sebaliknya menjadikan perpecahan antara kaum.  Arus perdana dalam kalangan rakyat Melayu sebagai teras masyarakat negara ini mahukan sekolah berkenaan dimansuhkan.  Tahniah kepada YB Fasiah kerna menyatakan dengan jelas perkara ini di Dewan Rakyat, di hadapan para pemimpin kaum Cina dan India.

6.  “Berhubung dengan pendidikan, saya ingin menyentuh pandangan Prof. Dr. Teo Kok Seng, Timbalan Pengarah, Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang menyarankan bahawa sistem persekolahan satu aliran sewajarnya diperkenalkan bagi membentuk perpaduan selain mewujudkan interaksi berbilang kaum terutama generasi muda negara ini. Sistem pendidikan satu aliran adalah penting bagi membentuk acuan kepada jati diri dan sekaligus mencapai aspirasi nasional. Dalam hubungan ini, tokoh pendidikan Tan Sri Abdul Rahman Arshad yang merupakan Pro Chanselor Universiti Teknologi Mara (UITM) menyarankan agar kerajaan menghapuskan sistem persekolahan vernakular bagi memperkukuhkan perpaduan nasional di kalangan rakyat pelbagai kaum di negara ini. Kewujudan 61 sekolah vernakular swasta dan 78 sekolah jenis kebangsaan (sjk) pada masa kini menjadi punca kegagalan rakyat mengenali, memahami dan menghormati antara satu sama lain. Saya ingin memohon penjelasan kerajaan khususnya Kementerian Pendidikan sejauh manakah usaha kerajaan untuk memupuk perpaduan nasional melalui pendidikan.”

Oleh kerana YB Fasiah merupakan mantan guru dan tempat tugasnya yang terakhir dalam pendidikan ialah di Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) maka wajar sekali permohonan yang mengenai pejabat PPD segera disiapkan.

8.  “Saya membangkitkan perkara ini adalah kerana Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Sabak Bernam yang ditempatkan di bangunan Sekolah Kebangsaan Seri Makmor semenjak 1/6/1982. Setelah 27 tahun, PPD Sabak Bernam kini telah ditempatkan di bangunan PPD sementara di Pekan Sabak Bernam bagi menempatkan 70 orang kakitangan. Bagaimanapun, keadaannya tidak kondusif bagi menempatkan bagitu ramai pegawai dan kakitangan. Saya memohon agar Kementerian Pendidikan menyegerakan pembinaan Pejabat Pendidikan Daerah Sabak Bernam bagi melicinkan pengurusan 64 buah sekolah kebangsaan dan menengah iaitu Sekolah Kebangsaan (35), SJKC (10), SJKT (2), SMK (8), SAM (7), SMKA (1) dan SBPI (1) di Daerah Sabak Bernam.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan