SATU berita yang sampai ialah kerajaan Iran
membenarkan hakim-hakim mahkamah menukar hukuman rejam sampai mati kepada
penzina dengan hukuman lain, kerana memenuhi desakan kuat masyarakat antara
bangsa. Lupakan seketika Iran sebagai negara Syiah untuk membicarakan hukum rejam
ini. Di negara kita juga telah lama
debat politik sama ada hudud hendak dilaksanakan atau tidak. Hudud kerap diberi
contoh hukuman sebat 100 kali kepada penzina atau rejam sampai mati! Satu lagi ialah memotong tangan pencuri.
hukum rejam di Mali |
Di banding dengan Malaysia, Iran dikira lebih kuat
dalam penentangannya terhadap dunia Barat sejak tahun 1979. Sebutlah siri konfrontasi Iran dengan Amerika
Syarikat atau Eropah, Malaysia tidak berpengalaman seperti Iran. Dari sudut
politik dengan Barat, banyak umat Islam menjadikan Iran sebagai harapan untuk
memberi ‘pengajaran’ kepada Barat khasnya Amerika Syarikat.
Begitu tinggi darjat penentangan Iran terhadap
Barat pun, nampaknya dalam pelaksanaan hukum Hudud para pemimpinnya mula akur
kehendak Barat yang menentang hukum Hudud. Adakah Malaysia bersedia menghadapi
tekanan Barat apabila Hudud dilaksanakan seperti di Iran dan Arab Saudi. Orang
bertanya, mengapa Amerika tidak menekan Arab Saudi? Jawabnya, Arab Saudi ada
minyak untuk menutup mulut Amerika, dan Malaysia ada apa?
Janganlah mudah untuk mengatakan kerajaan-kerajaan
negeri yang tidak menggubal Hudud sebagai Enakmen dalam Dewan Undangan Negeri
(DUN) sebagai menolak Islam. Pihak yang dahulu kelihatan ‘berani mati’
melaksanakan Hudud juga ‘mati kutu’ sekarang kerana memenuhi desakan atau
kehendak orang bukan Islam yang menjadi sekutunya. Kuasa orang bukan Islam ini
baru dalam bentuk kuasa undi, belum kuasa Barat dalam pola yang lebih besar
seperti sekatan ekonomi dan politik.
Ada perkara dalam syariah Islam yang jelas lebih
adil dibanding dengan undang-undang Barat tetapi tidak dilaksanakan. Jika Barat menghujah mengenai keadilan, maka
tampilkan hukum Qisas yang masih diabaikan.
Apa itu Qisas? Maksud firman Allah dalam ayat 178
surah al-Baqarah “Wahai orang-orang beriman, diwajibkan ke atas kamu
qisas berkenaan orang yang dibunuh.
Orang merdeka dengan orang merdeka, hamba dengan hamba, perempuan dengan
perempuan. Namun sesiapa mendapat
kemaafan daripada saudaranya hendaklah dia mengikutinya dengan baik, dan
membayar diat (tebusan) kepadanya dengan baik (pula). Yang demikian itu adalah keringanan dan
rahmat daripada Tuhanmu. Sesiapa
melampaui batas selepas itu, maka dia akan mendapat azab yang pedih (kuat).”
Ambil contoh kes-kes bunuh yang dibicarakan di
Mahkamah Tinggi. Seseorang yang dihukum
mati, berhak membuat rayuan ke Mahkamah Rayuan.
Jika gagal, dia berhak membuat rayuan ke Mahkamah Persekutuan. Jika
gagal lagi, dia berhak merayu kepada Raja.
Jika gagal juga, tidak ada peluangnya untuk hidup selepas itu. Soalnya, mengapa rayuan kepada individu yang
akhir itu ialah Ketua Negeri atau Ketua Negara.
Jika Encik X bersalah membunuh Encik Y, Encik X bersalah kepada keluarga
Encik Y bukan Ketua Kampung, Penghulu atau Raja. Mengapa pula orang yang tidak
ada kaitan dengan Encik Y diberi hak menerima atau menolak permohonan maaf
Encik X?
Jika merejam pesalah sampai mati dianggap tidak
bertamadun dan kejam oleh masyarakat Barat, adakah memberi hak menerima atau
menolak rayuan ampun oleh waris mangsa sebagai ‘kejam’ juga? Tidak pernah terdengar orang yang berakal
dari wilayah mana pun berkata demikian.
Mengapa ahli-ahli politik Islam kita yang prihatin
dengan keadilan tidak berusaha untuk menjadikan qisas sebagai salah satu aspek
undang-undang? Cuba fikir, mana lebih
adil antara dua perkara berikut:
Satu: Raja yang tidak ada apa-apa hubungan dengan
mangsa diberi hak menolak atau menerima rayuan maaf si pembunuh.
Dua: Ahli
keluarga mangsa bunuh berhak menolak rayuan si pembunuh atau menerima rayuannya
dengan menerima ‘diat’ atau tebusan wang sebagai ganti kehilangan orang yang
dikasihi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan