Pengikut

Sabtu, Jun 08, 2013

MANA yang geger: Sentuh anjing atau perempuan bukan mahram?

TIDAK tahulah mana yang benar-benar keji atau jijik dalam pemahaman beragama orang kita: Menyentuh anjing atau perempuan (atau perempuan menyentuh lelaki) mahram.  Mahram maknanya yang diharamkan daripada berkahwin (bukan perkataan muhrim!)

mana yang buat orang geger?

Kalau ada isu atau pertanyaan mengenai terkena bulu anjing, badan atau kesan tapak kakinya…bukan khusuk mencari jawaban.  Jika ditulis dalam media sosial, pasti menjadi panjang berjela-jela. Kesungguhan itu seolah-olah menggambarkan masalah terkena anjing atau menyentuh anjing menjadi satu ancaman dalam hidup beragama.  Seolah-olah, jika ada anjing…’habislah aku…’

Di balik kebisingan mengenai anjing dan hukumnya, pasti tidak geger mengenai lelaki yang menyentuh tubuh wanita atau sebaliknya perempuan menyentuhi lelaki. Maksudnya, lelaki menyentuh wanita yang bukan mahramnya atau bukan bundanya, isterinya, anaknya, anak saudaranya, yang satu susuan  dan apa lagi ya?

Dosakah menyentuh anjing? Dosakah lelaki menyentuh perempuan yang bisa dikahwini (dan sebaliknyalah…)?  Soal haram atau halal dalam agama tentu ada nas daripada al-Quran dan hadis sahih, bukan ayat nenek-moyang. 

Hairan, apa sejarahnya orang kita geger dengan sentuh anjing. Juga hairan, mengapa perbuatan saling bersentuhan antara lelaki dan perempuan yang ajnabi tidak geger.  Iihat orang bersentuhan dengan senyum tawa di kaca TV, berfoto di mana-mana.  Yang berpolitik juga suka-suka bersalaman antar lelaki dan perempuan.  Yang lelaki tidak perduli siapa perempuan yang disalaminya, sekalipun isteri orang. 

Haramnya antar lelaki dan perempuan bersentuhan telah tersebut dalam hadis sahih.  Mana pula hadis yang menyatakan haram menyentuh anjing?

Daripada Ma’qil B. Yasar r.a, Rasulullah s.a.w bersabda makudnya, “Sekiranya kepala salah seorang daripada kamu ditusuk dengan jarum besi, itu adalah lebih baik bagi kamu daripada kamu menyentuh wanita yang tidak halal bagi kamu.” (Hadis Riwayat ath-Thabrani, Mu’jam al-Kabir, 20/211-212, no. 486 & 487. Disahihkan oleh Syaikh al-Albani, as-Silsilah ash-Shohihah, 1/447, no. 226.)

Daripada ‘Aisyah r.a., katanya yang bermaksud: “Bahawasanya Nabi s.a.w. berbai’at dengan kaum wanita secara lisan (tanpa bersalaman) untuk ayat ‘Janganlah kamu mensyirikkan Allah dengan segala sesuatu’. Dan tangan Rasulullah s.a.w. tidak pernah menyentuh tangan wanita melainkan wanita yang dimilikinya.” (Hadis Riwayat al-Bukhari)


Baiklah, soalnya mengapa bersentuhan lelaki dan perempuan yang ajnabi enak dan nyaman? Jawabnya ada dalam al-Quran.  Lihat ayat 48 surah al-Anfal maksudnya, “Dan (ingatlah) ketika syaitan menjadikan indah bagi mereka perbuatan (dosa)…..”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan