DEBAT tak sudah berkenaan nyanyian, nasyid dan musik
dalam Islam. Perbedaan pendapat dengan hujahan masing-masing tetap ada. Yang pasti hiburan memang menjadi satu jalan
hidup bangsa Melayu kita. Ustaz-ustaz
kita pun banyak kali menasihati, menyindir dan marah-marah kepada orang kita
yang mengutamakan hiburan dalam hidup.
Lihat sahaja di rumah kenduri kahwin, bunyi-bunyian
musik tidak henti-henti. Kuatnya bunyi
sehingga orang yang hadir hendak berbual-bual pun jadi tidak betah. Di rumah pun mesti ada set untuk musik. Dalam kereta pun disediakan radio atau alat
memainan musik dan nyanyian. Kerna itu
jiwa orang kita memang tidak dapat dipisahkan dengan hiburan, tua dan
muda. Akibatnya belajar agama seperti
belajar membaca al-Quran pun dilagukan.
Zikir menyebut nama-nama Allah pun ada irama khasnya yang dipelopori
oleh kumpulan al-Arqam. Ceramah agama,
ustaz pun terpaksa menyanyi satu dua lagu untuk menarik minat orang datang
mendengar ceramahnya. Nyata sudah penceramah-penceramah
yang dapat menghimpunkan beribu-ribu orang dalam ceramahnya telah mempunyai
trade marknya: Lawak jenaka atau nyanyian!
Begitulah orang kita, agama sebagai perkara yang
bersungguh-sungguh (serius) terpaksa disentuh secara santai-santai dan ketawa
riang. Hendak mengajak orang mencintai
Nabi atau Rasulullah s.a.w. pun mengikut kehendak orang yang hidup matinya
mesti ada hiburan. Maka terpaksalah
dibuat konsert-konsert bertamakan Islam seperti Cinta Nab, Mahabbah Rasulullah
dan sebagainya.
Kelihatannya dalam bab agama pun kita memilih mana
yang sesuai. Sesuai ertinya tidak
menyinggung perasaan orang lain. Kita
hanya mahu mendengar ajaran agama yang menyenangkan hati, iaitu tidak mahu
membebankan pemikiran. Saya tidak
menghadiri satu konsert yang bertemaan cinta Nabi. Harap-harap selepas tamat konsert berkenaan, akan
ada sekurang-kurangnya satu atau dua orang yang punya kesedaran bahawa cinta
nabi bererti mengamalkan sunah nabi dalam agama. Mengamalkan sunah Nabi bermakna membenci ‘ajaran-ajaran
agama’ yang tidak ada suruhan atau contoh daripada Nabi s.a.w.
Apa ertinya mendakwa mencintai nabi jika masih
berkira-kira dengan ayat, ‘kalau ikut cara nabi zikir, nanti makmum lari dari
masjid sebab mereka sudah biasa berzikir dengan cara berlagu-lagu’. Nanti orang kata saya asyik kata ‘zikir tak
boleh kuat-kuat dengungnya sampai ke angkasa’. Bosan! Tak ada lainkah jika mahu memberi bukti sunah
Nabi s.a.w.?
Ada hadis nabi (sebagai sunah) menyuruh mentaati
pemerintah. Malah dalam al-Quran surah an-Nisa ayat 59 pun sudah jelas perintah
Allah supaya mentaati pemerintah. Itulah dasar antara rakyat terhadap
pemerintah muslim. Itulah sunah nabi
dalam berpolitik. Adakah itu perkara
furu’ atau ranting-ranting agama?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan