Pengikut

Sabtu, Mei 11, 2013

SUNGAI akan hanyutkan pekan Sabak Bernam


NAMA Sabak Bernam dikatakan daripada ‘Sahabat Berenam’.  Mereka dikatakan antara peneroka awal di daerah ini.  Pekan utamanya ialah Sabak yang terletak di tebing sungai Bernam.  Sungai Bernam merupakan sempadan antara negeri Selangor dengan Perak, dari muaranya hinggalah ke hulu sungai di daerah Hulu Selangor.

Kedudukan pekan Sabak di tepi Sungai Bernam

Sebenarnya pekan Sabak diancam hakisan sungai. 30 tahun dahulu saya dapat menyaksikan di tebing sungai terdapat sebuah panggung wayang Gembira berwarna hijau.  Kemudian sederetan kedai papan menghadap sungai. Antaranya kedai membuat ais kerim.  Dahulu saya pernah mengaambil ais kerim di kedai itu untuk dijual di waktu petang.  Semua bangunan itu sudah lama lupus sebab tapaknya dihanyutkan sungai.

Sesiapa yang belajar geografi bab sungai akan faham mengenai bahagian mana yang dihakis sungai.  Memang kedudukan pekan Sabak kawasan yang dihakis berbanding  Kampung Kota di Perak, setentang dengan pekan Sabak.  Sama ada air bergerak ke hulu atau hilir, tanah tebing pekan Sabak yang dikaut air dan dimendapkan ditebing Kampung Kota.

Namun saya hairan apabila mendapati pokok-pokok kayu dan nipah yang ada ditebing pekan Sabak dimusnahkan. Walaupun hakisan sungai tidak dapat dihalang, namun pokok-pokok ditebing sungai dapat melambatkan proses hakisan.

Tebing konkrit yang dibina untuk memperkukuh tebing pekan Sabak juga sudah mula terjejas.  Bahabian lantai yang menjadi laluan pejalan kaki sebenarnya mendap.  Ada bahagian mendap yang sudah jatuh hampir satu meter!

Saya tidak faham mengapa pokok-pokok di tebing dimusnahkan!  Sila saksikan foto-foto yang saya ambil.

Pokok berembang yang ditebang

kesan pemusnahan pokok nipah

Lagi kesan pemusnahan pokok nipah
Lantar pejalan kaki mendap dan kelihatan pokok yang musnah

Kesan mendap

Tiada ulasan:

Catat Ulasan