DALAM apa juga permasalahan yang wujud, puncanya pasti ada dan
formula untuk mengatasi masalah pun pasti ada dan untuk mengatasinya ia
memerlukan pengorbanan besar daripada semua pihak jika masalah mahu
diselesaikan.
Apakah patut kita menyalahkan 100 peratus pengundi muda Cina jika
tidak menyokong BN yang diketuai oleh UMNO yang berbangsa Melayu.
Sistem pengasingan sekolah kebangsaan dan sekolah aliran Cina dan
India sebenarnya adalah sistem yang sengaja dibuat bertujuan mengasingkan buat
jangka panjang kelompok antara kaum Melayu, Cina dan India.
Semasa sebelum memasuki sekolah rendah anak-anak Cina belajar di
tadika swasta manakala anak-anak Melayu belajar di tadika Kemas.
Pengasingan terus berlaku apabila masuk darjah satu, anak-anak
Melayu ke Sekolah Kebangsaan manakala anak Cina masuk Sekolah Jenis Kebangsaan
(SJK) Cina.
Peruntukan besar yang dibantu oleh kerajaan kepada sekolah rendah
dan menengah Cina menyebabkan sekolah itu serba lengkap maka ibu bapa
masyarakat Cina terus memilih anak-anak mereka bersekolah di situ.
Apabila tamat di sekolah menengah, remaja Cina melanjutkan
pelajaran di kolej swasta atau menuntut ke luar negara seperti di Taiwan dan
Singapura.
Cuba bayangkan, adakah sistem pengasingan ini memberi manfaat
kepada bangsa Malaysia buat jangka panjang?
Penduduk pelbagai bangsa di Malaysia duduk dalam satu negara
tetapi menjalani kehidupan asing-asing.
Maka di sinilah kesempatan diambil oleh parti politik yang tidak
bertanggung jawab memupuk perasaan syak wasangka antara kaum dan menggesa
supaya kekuatan diperkuatkan dan kalahkan bangsa lain.
Tidak ada keharmonian dan perasaan satu hati, dalam kelangsungan
kehidupan seharian.
Kerajaan perlu mengubah banyak perkara. Pemimpin semua kaum yang
sayangkan perpaduan kaum untuk Malaysia yang akan datang harus memikirkan dasar
pendidikan negara yang sedia ada perlu diubah atau sebaliknya.
Tadika Kemas jangan dilihat sebagai tadika anak Melayu dan harus
disusun semula untuk bersesuaian kepada semua anak Malaysia tanpa menjejaskan
sekolah agama fardu ain.
Pengisian Sekolah Rendah Kebangsaan dan Menengah mesti dirombak
dengan memasukkan mata pelajaran bahasa Cina dan India dan mata-mata pelajaran
lain yang dapat menyatukan anak-anak bangsa Malaysia.
Untuk masa jangka panjang hanya bidang pendidikan lah punca utama
penyatuan kaum dan perpaduan anak bangsa Malaysia. Semua pihak kena berani
membuat perubahan.
Apabila anak-anak pelbagai kaum berjaya dikumpulkan dalam satu
sekolah maka ibu bapa pelbagai kaum juga dapat dikumpulkan dalam PIBG untuk
membincangkan bersama hal kemajuan pendidikan anak-anak.
Kepada ahli-ahli politik, mereka haruslah sedar bahawa berpolitik
tujuannya untuk berkuasa dan menjadikan negara sebuah kerajaan yang maju, lebih
aman, progresif dan bersatu padu berbilang kaum dalam konteks Malaysia.
Berpolitik dengan mengumpan perkara sensitif untuk menjadi juara
kaum sendiri akan meletakkan negara di atas bara api yang akan meletup
menumpahkan laharnya.
Rakyat Malaysia di semua peringkat jurusan harus matang
mengendalikan bidang masing-masing untuk menjadikan kita semua 1Malaysia.
ALIMEDANBARU
(Sumber: Utusan Onine 13mei2013)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan