KEPUTUSAN PRU-13 yang baru berlalu telah memberi petanda bahawa
Malaysia kini mula merasai kesan-kesan daripada dasar pelajaran vernakular yang
membenarkan bahasa ibunda setiap kumpulan kaum yang terbesar di Malaysia (Cina
dan India) dipergunakan seawal peringkat sekolah rendah lagi selain dari Bahasa
Kebangsaan (Bahasa Melayu/Bahasa Malaysia) tanpa sebarang pindaan.
Dengan berakhirnya kumpulan pelajar yang berpendidikan Inggeris
lebih sedekad lalu, kita mulai merasa sesuatu yang amat berkurangan di dalam
masyarakat Malaysia sehingga kita perlu mengadakan program PLKN untuk
menyatu-padu remaja-remaja kita.
Perpaduan di antara kaum menjadi semakin rapuh dan amat mudah
dipergunakan oleh mereka yang bersikap ekstremis terhadap kaum masing-masing.
Kita mulai kehilangan masyarakat hasil pelajaran yang lebih
terbuka terutama dalam segi pemikiran terhadap kaum-kaum yang berlainan kerana
pengenalan antara mereka telah dimulai dari kecil lagi tanpa banyak prejudis
kaum.
Kita kini berhadapan kumpulan-kumpulan kaum yang diterbitkan dari
sistem pelajaran vernakular yang lebih menitik-beratkan jati diri kaum
masing-masing.
Walaupun bahasa kebangsaan mampu untuk menyatupadukan rakyat
melalui sekolah kebangsaan seperti yang terlihat pada masyarakat di Sabah dan
Sarawak, sekolah kebangsaan sekarang semakin gagal menarik minat masyarakat
terutamanya kaum Cina melainkan jika mereka tiada pilihan.
Sekolah vernakular ada kebaikannya terutama penekanan dan kaedah
tertentu melalui sifat-sifat kaum pendidik itu sendiri yang membentuk tumpuan
dan cara berfikir pelajar-pelajarnya melalui penghafalan dan disiplin yang
ketat.
Bagaimana pun ia juga akan membawa perbezaan antara kaum itu
menjadi semakin luas dan ketara kerana walaupun sukatan pelajarannya dikawal
selia tetapi penekanan yang berbeza-beza telah membentuk pelajar-pelajar yang
berbeza cara berfikir dan kepentingan.
Memanglah sepatutnya nilai-nilai yang akan membawa kejayaan
sepatutnya diterapkan kepada pelajar-pelajar dari awal lagi agar mereka akan
lebih bersedia menghadapi tekanan dan cabaran didalam hidup bekerja nanti.
Tetapi jika ia tidak dapat diamalkan sama rata di antara
sekolah-sekolah yang berbeza bangsa maka kita akan menghadapi pergaulan yang
janggal di kemudian hari.
Maka akan timbul rasa ketidakpuasan hati yang semakin teruk di
antara kaum yang melalui asas penekanan pelajaran yang berbeza.
Lebih buruk lagi antara mereka hanya berinteraksi apabila sudah
dewasa dan telah melalui indoktrinasi kaum masing-masing semasa remaja dan
sukar menerima kaum selain kaum mereka walaupun berada di dalam satu negara.
Masa yang paling baik untuk memulakan pergaulan tanpa prejudis
iaitu ketika masih kecil (peringkat tadika dan sekolah rendah) telah terbuang
begitu saja.
Kita mungkin dapat melihat sedikit perpaduan yang sementara di
dalam sukan apabila mereka mewakili Malaysia.
Dasar Bahasa Kebangsaan juga menjadi lebih sukar kerana sehingga
sekarang pun semakin ramai di antara penduduknya tidak pandai atau fasih
berbahasa Malaysia seperti yang ditunjukkan semasa proses bancian pada tahun
2010.
Sebaliknya pekerja-pekerja asing dari Nepal, Bangladesh dan India
lebih cepat menguasainya di dalam masa yang amat singkat sehingga kita kadang
tersilap sangka bahawa mereka adalah rakyat Malaysia.
Seandainya mereka berada di sini pada ketika kita baharu Merdeka
tentulah cepat mereka mendapat kerakyatan kerana syarat utama mesti pandai
bahasa Melayu ketika itu.
Dasar utamakan bahasa kebangsaan dilihat tidak berhasil
mencorakkan perpaduan yang diinginkan kerana kurang diberi kepentingan
penggunaannya.
SHARUPIDIN CHE ABDULLAH
Seksyen 6 Shah Alam
(Sumber: Utusan online 13mei2013)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan