Pengikut

Rabu, Julai 14, 2010

TIDAK bosan bermusuh sesama muslim

APA contoh kebejatan yang tidak ada lagi?  Barangkali semua sudah ada sebab antara keburukan itu sudah berlaku dalam kalangan orang-orang yang membaca Kitab Allah.  Lihatlah orang-orang yang baru sahaja keluar dari masjid terus melakukan tunjuk perasaan, menunjukkan kemarahannya terhadap kumpulan muslim lain.  Ini bermakna sudah wujud permusuhan antara sesama muslim dan sedang menunggu masa untuk berlaku tindak kekerasan pula.  Media juga digunakan sepenuhnya untuk saling membela pihaknya dan menyalahkan sehitam-hitamnya pihak yang dimusuhi.

 foto hiasan

Adakah semua ini suasana yang dibenarkan oleh Allah dan rasul-Nya?  Adakah pertengkaran dan demontrasi melawan kumpulan muslim lain cocok dengan ajaran al-Quran dan Sunnah nabi? Sekalipun ada orang agama antara yang terlibat dalam suasana permusuhan antara sesama Islam, dapatkah ini dijadikan hujah perlakuan yang diredai Allah dan mendapat ganjaran baik sebagai bekalan di akhirat kelak?  Adakah mereka yang bertengkar-tengkar dan bermusuh-musuh pula boleh disahkan sebagai satu cara membedakan antara pihak yang beriman dan munafik?

Dahulu, sebelum Rasulullah berhijrah ke Yastrib (Madinah) dua pihak (kabilah) Arab iaitu Aus dan Khazraj memang bermusuh-musuhan sehingga berlaku perang Bu’ath.  Apabila dakwah Rasulullah diterima, Rasulullah telah menyatukan mereka sebagai satu saudara seolah-olah satu keluarga yang tidak mempunyai rasa dendam mengenai sejarah permusuhan dan peperangan.  Kemudian datang pula kaum penghijrah (Muhajirin) dari Makkah bersama Rasulullah.  Nabi agung telah mempersaudarakan pula muslim Madinah (Aus+Khazraj=Ansar) dengan Muhajirin. Jika dibacakan ayat al-Quran (bermaksud): Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara, itulah sebaik-baik contoh.

Tidak lama datanglah ujian mengenai ketahanan persaudaraan itu.  Aktivis Yahudi di Madinah yang terpinggir dengan pemerintahan Islam telah cuba membuka sejarah hitam antara Aus dan Khazraj.  Keutuhan ‘saudara’ dalam Islam mula pecah, lalu pemuda-pemudanya bertengkar-tengkar mengungkit sejarah silam yang dikatakan belum beres.  Kerugian-kerugian silam dibacakan untuk membangkit semangat melawan sehingga antara kedua-duanya cukup bersedia pula hendak berlawan senjata menumpahkan darah!  Ingat, waktu itu Aus dan Khazraj masih muslim, masih mentauhidkan Allah dan menjadi anggota Madinah yang dipimpin Rasulullah.  Keadaan itu tak banyak beda dengan permusuhan di negara kita yang ada sekarang, yang masing-masing muslim, bertuhankan Allah yang satu dan selalunya bersama solat jemaah di masjid-masjid.

Kasus di Madinah dirakam dalam al-Quran ayat 103 surah Ali Imran (maksudnya): Dan berpegang teguhlah kamu semuanya dengan ‘tali Allah’ dan jangan kamu bercerai-berai, dan ingatlah nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (sebelum Islam) bermusuhan, lalu Allah menyatukan hati kamu sehingga dengan kurnianya kamu menjadi bersaudara, sedangkan kamu (waktu itu) berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari sana. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayatnya kepada kamu agar mendapat petunjuk.

Ayat itu menunjukkan perintah Allah supaya semua muslim bersatu dalam agama Allah (Islam), Allah sangat melarang bercerai-berai.  Maka Allah larang sama sekali sesama muslim melakukan tindak permusuhan seperti pertengkaran, dendam kesumat dan tekanan-tekanan agar muslim yang dimusuhi itu menjadi lemah.  Allah menyatakan bahawa kesepaduan dalam beragama, berfikir dan apa tindakan termasuk urusan keduniaan adalah nikmat!  Perseteruan pula adalah jalan ke neraka!  Apabila sudah bermusuh, semua cara dan pendapat sebelah sana dibuang saja, sekalipun baik.  Itulah kerugian dan jalan kemusnahan.

Sedih sekali, sebab dalam permusuhan antara sesama puak atau parti politik muslim ini ada yang kerap membacakan ayat-ayat Allah.  Malah, ayat di atas juga kerap dijadikan hujahan untuk membina persatuan, namun pada waktu yang sama menyediakan syarat yang jelas tanpa tolak ansur agar pihak di sebelah sana mengakui kejahatan (baca sifat munafik) dan bersatu dengan pihaknya yang didakwanya sangat soleh dan bertakwa.  Dengan kaedah tafsiran inilah maka ayat 103 surah ali Imran ini hanya tinggal bacaan di mulut dan tidak membawa jalan permuafakatan. Dalam usaha membina kesatuan, dipandangnya pihak muslim yang selama ini dimusihi sebagai durjana. Kaedah ini bukanlah berasaskan takwa, melainkan memenuhi dendam yang belum beres.  Sangat berlawanan dengan sikap pihak Aus dan Khazraj yang bersedia menerima seadanya, demi nama persaudaraan walhal mereka semua sedia maklum memang ada hal yang belum beres berasaskan fahaman jahiliah sebelum mereka beriman kepada ayat Allah.

Syaitan tidak akan senang jika ada manusia benar-benar beriman kepada Allah. Kepada orang yang tampak ada ilmu agama, maka syaitan akan menghasutnya berdasarkan ilmu agamanya juga. Maka terlihatlah orang-orang yang berwatak agama dalam memimpin manusia lain merasakan persatuannya sahaja seperti yang digambarkan sebagai orang-orang beriman.  Pihak lain terutama yang mengancam kepentingan diri dan persatuannya (puaknya) dilihat sebagai golongan sesat, munafik dan lebih dahsyat digambarkan sebagai golongan yang diperangi oleh Rasulullah di medan perang Badar dan Uhud!  Ya, syaitan yang menang!  Kita kaum muslim sedang bersedia untuk terus bermusuh-musuhan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan