Pengikut

Rabu, Julai 07, 2010

MUNGKIN anak luar nikah itu menantu kita!

JUMLAH 257 ribu anak yang tidak dicatat nama ayahnya ada dalam daftar rakyat Malaysia. Data itu muncul antara tahun 2001 hingga 2008.  Angka ini juga telah secara rasmi diucapkan oleh seorang anak raja.  Tak banyak! Hanya lebih suku juta daripada 28 juta penduduk Malaysia.  Mereka akan membesar menjadi manusia dan kemungkinan besar ada antara mereka akan menjadi menantu kita!  Tak ada salahnya, sekalipun dianggap semua anak itu lahir atas hubungan lelaki dan perempuan luar nikah.  Yang salah ialah lelaki dan perempuan yang berhubungan secara gelap di luar nikah, maka lahirlah 257 ribu baby ……


Kepada umat Islam, kelahiran anak-anak luar nikah adalah kesan masalah sosial dalam masyarakat. Pergaulan bebas antara muda-mudi punca utamanya.  Norma masyarakat telah berubah daripada mengharamkan pergaulan bebas, kepada menerima secara sah sedikit demi sedikit hari demi hari.  Orang muda, kehendaknya terhadap yang berlawanan jenis sangat kuat dan panas.  Mudahnya mereka bertemu dan bercanda, itulah permulaan zina.  Zina tidak terancang inilah yang menambah penduduk Malaysia dengan 257 ribu baby yang comel-comel itu!

Punca pergaulan bebas apa?  Keluarga setuju begitu!  Punca keluarga setuju pergaulan bebas apa? Jiran tetangga dan sanak saudara kata ok saja!  Punca jiran tetangga dan sanak saudara menerima pergaulan bebas sebab apa?  Masyarakat berubah mengikut arus dalam dunia global! Kuno sangatlah, anak gadis keluar ke pekan memakai baju kurung!  Media memberi wahyu baru – seluar sendat tanda bahagia dan gumbira! Iklannya menggiurkan, ikon anak muda pun menunjukkan.  Perawan, kalau berseluar sendat mesti nampakkan seluar dalamnya!

Mengapa jadi begitu semuanya?  Orang kata tak ada pendidikan agama! Bohonglah..! Orang Melayu mana yang mahu anak-anak mereka tak tahu agama?  Sekalipun mereka jahil, tak tahu membaca quran, ,mereka akan hantar anak mereka belajar fardu ain.  Pusat fardu ain sudah menjadi lubuk duit pula.  Sekolah kerajaan pun apa kurangnya, dulu nama pelajaran ialah Pengetahuan Agama Islam diubah kepada Pendidikan Islam. Sekarang ada ujian amali fardu ain, bukan teori-teori lagi (yang murid bukan Islam pun boleh dapat A jika mereka mendaftar masuk untuk peperiksaan).  Sekolah rendah agama, jangan ceritalah hebatnya di Selangor dan Johor. Apa yang berzina dan dapat anak itu bukan anak Selangor dan Johorkah?

Bagi orang muda lain yang sama panas dan kemaruk cinta, mengapa agaknya mereka dapat bertahan?  Mengapa mereka tidak mahu terkinja-kinja dengan pakaian sendat bersama lelaki-lelaki perokok itu?  Mereka pun ada perasaan, dapat membayangkan rasa seronok dibuai kata cinta gelora asmara dana.  Ustaz kata, mereka ada akidah dan iman!

Itulah sebabnya yang membedakan antara orang yang berilmu dengan berilmu disertai akidah.  Daripada akidah, kemudian iman.  Kadang-kadang diperhatikan, orang yang mengaji akidah setiap minggu di masjid pun perangainya tidak banyak beda dengan yang tidak mengaji akidah.  Kalau diuji soalan: apa itu iman? Apa agaknya mereka jawab.

Keadaan ini semua merupakan krisis, yang bermula dengan kaedah pengajaran akidah.  Akidah Islam itu betul, hanya satu sejak zaman nabi.  Masalahnya ialah metodologi pengajaran akidah itu sangat kaku dan teoristik. Ertinya, pelajaran akidah itu lebih kepada pemahaman teori yang payah dibawa dalam kehidupan. Maafkan saya, mempelajari akidah bukan sekadar menghafal sifat-sifat Allah (yang dikatakan ada 20 sifat itu).  Akidah itu satu pengakuan yang membentuk kepercayaan.  Kepercayaan itu dibuktikan dengan kerja penghambaan kepada Allah.  Pengakuan-kepercayaan-penghambaan itulah yang mengubah manusia bernama Bilal bin Rabah dahulu menjadi manusia yang tinggi nilainya di sisi Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan