Pengikut

Sabtu, Julai 24, 2010

PERANGAI yang sama Pas-Umno

YALAH, nampak berkecamuk cara berpolitik bangsa Melayu, sebenarnya bukan sekarang saja malah sejak zaman dahulu.  Janganlah kita fikir ini luar biasa sebab Allah sudah menyebut dalam al-Quran sewaktu ‘menurunkan’ Nabi Adam dan Hawa ke bumi. Ayat 36 surah al-Baqarah ertinya, “….Turunlah kamu, sebahagian menjadi musuh bagi yang lain….”.  Sebelum kedatangan penjajah British pun peperangan politik antara puak-puak Melayu biasa berlaku, buktinya dengan muncul beberapa negeri yang mempunyai raja-rajanya sendiri.  Banyak negeri dengan raja-rajanya sendiri itulah bukti perpecahan politik Melayu. Tanah Melayu bukan besar sangat, tetapi ada sembilan raja. Negara Thai yang jauh lebih besar itu ada satu raja saja. 


Setelah disatukan dalam Malaysia, ‘hak berpecah’ bangsa Melayu itu pun dibuat melalui parti politik. Wujudlah Umno, Pas dan PKR. Sebelumnya ada parti-parti Melayu yang sudah mati.  Parti-parti Melayu ini berbalah, pemimpinnya bertengkar-tengkar dalam banyak perkara.  Kena faham juga mengapa Pas dan Umno saling marah-marah.  Umno memang marah Pas sebab Pas hendak mengalahkannya sebagai pemerintah. Umno pun banyak rekod menggasak, mengenakan dan seribu kerja yang menyulitkan Pas.  Jadi, kalau Pas hari ini 1001 kali tak sudi berkawan dengan Umno pun kerana hanya mengikut putaran roda, balas-membalas.

Cerita-cerita bertengkar dan berbalah-balah antara parti Melayu ini sudah seperti perkelahian kabilah zaman Jahiliah.  Cuba perhatikan antara ciri konsep asabiyah Arab jahiliah yang dikeji oleh al-Quran dan sabda-sabda Rasulullah.  Ada banyak nama kabilah berdasarkan nama keluarga seperti bani Umayyah, Bani Hasyim, Bani Tamin, bani apa-apa lagi.  Banyak…, tak terkira.  Setiap kabilah diketuai oleh syeikh dan anggota kabilah akan mempertahankan ahlinya tak mengira perangai ahlinya betul atau salah!  Inilah asas salahnya dalam Islam.  Maka banyaklah perang antara mereka.  Yang di Madinah, Aus dan Khazraj pun pernah berperang sebelum disaudarakan sebagai muslim.

Perhatikan pula parti politik Melayu hari ini.  Setiap parti ini walaupun Melayu akan mempertahankan ahlinya tidak mengira betul atau salah.  Umno membelasah Pas dengan kuasa-kuasa yang ada, kemudian Pas pun membalas jugalah setakat mana yang ada. Kalau dengan air liur sebab tidak ada banyak kuasa, semburlah Umno denga air ludah itu.  Kalau ada orang Umno yang masuk Pas, Pas akan puji dan jilat-jilat.  Begitu juga kalau ada ahli Pas yang masuk Umno, jilatlah macam semasa dalam Pas tidak pernah mengutuk dan memakinya.  Mufti Perak TS Harussani yang bercakap macam memihak kepada Umno, puak Umno menjilatnya….sebaliknya Mufti ini menjadi bahan umpat keji Pas pula.

Nanti semasa kenduri kahwin atau majlis hari raya, antara ahli Umno dan Pas bersalam-salam sebagai menghormati tetamu. Hahaha, macam juga kabilah Arab dahulu yang sangat memuliakan tetamu walaupun tetamu itu musuh politiknya. Semua ini ada dalam buku sejarah budak-budak sekolah, cuma tidak diajarkan bahawa amalan berpolitik demokrasi moden ini pun sama seperti berkabilah Arab sebelum mereka Islam.

Memang Pas kata mereka betul sebab mendakwa dasarnya Islam.  Umno pun mendakwa betul kerana mendakwa perjuangakan Islam juga.  Kalau ada lagi parti Melayu, parti ini pun akan mendakwa lebih betul daripada Pas dan Umno.  Yang penting mesti mendakwa parti selainnya adalah salah, khianat, tolol, goblok dan macam-macam.  Hahahaha, dah sempurna  kehendak nasrani dan yahudi untuk melihat pergaduhan dan perpecahan sesama muslim.

Kalau Arab Jahiliah dahulu belum Islam, tak berpengetahuan patutlah mereka berbalah ratusan tahun.  Ini puak Pas dan Umno sama-sama muslim, sama-sama menunaikan haji ke baitullah, sama-sama berakidah Tuhan yang satu, dan sama-sama menerima al-Quran sebagai panduan.  Ohoo, jangan hairan, sebab nafsu serakah sudah mengatasi iman dan taqwa. Jangan salahkan Pas sahaja sebab tidak mahu joint Umno, banyak sangat luka-luka pada Pas kerana keserakahan hawa nafsu Umno.  Tapi Pas yang ngaku Islam pun sombong juga, tak boleh memaafkan sikit-sikit perangai jahat Umno.  Yalah, jadi beginilah seterusnya dan seterusnya. Bertengkar, berbalah, berpecah antara Pas dan Umno. Untuk menambah ‘nikmat’ bergaduh ini, Pas dan Umno saling membentuk gabungan dengan kabilah-kabilah bukan Islam lain pula. 

Itu sebablah kalau betul-betul beriman kepada al-Quran dan sunnah Nabi, tak berlaku perpecahan. Kalau berlaku pun, dan sedar kemudian utamakan iman kepada Allah dan rasul-Nya, tolak kepentingan hawa nafsu, bolehlah kembali ke jalan lurus.  Larangan mengutuk dan mengumpat orang ada, anjuran berbaik-baik ada, seruan untuk memaafkan kesalahan orang ada.  Kalau nak denda kerana telah buat salah pun ada dalam quran, mahu apa lagi? Mahu ajaran dan panduan hidup yang mana lagi.

Jangan tahu marah kepada Hj Kahar sebab mendakwa Rasul Melayu, atau mengejek-ejek Ayah Pin sebab mendakwa macam Tuhan, sendiri mahu ingatlah….

Tiada ulasan:

Catat Ulasan