Pengikut

Sabtu, Julai 03, 2010

AHLI Sunnah itu ikut nabi?


PETIKAN di bawah merupakan sebagian teks ucapan yang ditulis oleh pihak berkuasa agama dan dibacakan oleh seorang raja Melayu.  Daripadanya difahami kebimbangan mengenai perpecahan umat Islam dan ajaran agama yang berlawanan dengan fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah.

"Seperti fahaman tidak mengamalkan doa qunut, talkin, wirid dan berdoa bersama-sama selepas solat berjemaah serta membaca Yasin pada malam Jumaat, ternyata mampu menimbulkan perpecahan di kalangan masyarakat Islam," titahnya.

"Saya ingin mengingatkan semua pihak berkuasa terutama polis, Bahagian Keselamatan Negara, pejabat daerah, Imigresen dan agensi penguat kuasa supaya membendung penularan ajaran-ajaran yang bercanggah dengan fahaman Ahli Sunah Wal Jamaah," tegasnya.

Komentar saya:  Ada pihak berwewenang agama telah memberi erti FAHAMAN terhadap orang beragama tidak mengamalkan doa qunut,, tidak bertalkin di kubur, tidak berwirid dan berdoa secara ramai-ramai dan  tidak membudayakan membaca yassin malam Jumaat.  Perkataan FAHAMAN lebih memberi erti satu ajaran baru atau doktrin seseorang.  Di sini tiada beda untuk memberi erti bahawa FAHAMAN itu sama dengan istilah  fahaman untuk merujuk pada Komunis atau Kapitalisme.

Suka sangat saya jika pihak yang menulis teks ucapan itu dapat memberi kenyataan tepat bahawa Rasulullah dan sahabat-sahabat baginda  sentiasa berqunut  subuh, sentiasa membaca talkin di atas kubur, tidak pernah meninggalkan amalan berwirid suara ramai dan kemudian diaminkan secara ramai-ramai juga dan baginda Rasulullah juga mengadakan bacaan yasin pada setiap malam Jumaat di Masjid Nabawi.  Kenyataan ini wajib dikeluakan supaya sesuai dengan maksud ‘siapa yang tidak mahu melakukan amal-amal itu berlawanan dengan kefahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah (AWSJ). Kan semua orang Islam di Malaysia bukan Syiah, maknanya AWSJ. AWSJ kan ikut sunah Nabi.

Aduhai ustaz dan ulama, memang sudah lama ada perselisihan pendapat. Ulama pun kerap mengatakan: Jika berselisih pendapat maka kembalilah kepada al-Quran dan Sunah.  Aduhai, berapa lama lagi untuk masalah ini (katanya akan memecahbelahkan umat) hanya ditafsir sebagai warisan,  adat tradisi sejak dahulu dan sebagainya.  Ulama kena hentam mereka dengan membuktikan semua yang disebut itu memang ajaran tulen al-Quran dan Sunah nabi. Habis cerita!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan