Pengikut

Khamis, September 10, 2009

RIBUAN masuk Islam di Arab Saudi

KESYUKURAN pada bulan Ramadan, dengan berita dari Arab Saudi bahawa selama ini banyak pekerja asing bukan Islam khasnya dari Asia Tenggara memeluk Islam di sana. Bayangkan antara 180 hingga 200 orang menjadi muslim setiap bulan di Arab Saudi. Mengambil kira 180 orang memeluk Islam setiap bulan bererti setahun ada 2160 orang saudara muslim baru. Itu merupakan statistik kemasukan dalam kalangan 200 ribu warga asing Asia Tenggara saja! Dalam tempoh lima tahun angkanya menjadi 10,800 orang, dan mereka akan kembali ke negara asal sebagai muslim. Tidakkah ada kesan positif terhadap ahli keluarganya mengenai Islam? Keadaan ini merupakan sejarah kemasukan dan penyebaran Islam sejak zaman silam.

Suatu yang menarik diperhatikan bahawa pemahaman warga Arab Saudi mengenai Islam agak berbeda dengan di Malaysia dan Nusantara. Pemerintah di sana kerap dikritik kerana mendiskriminasi kaum wanitanya seperti tidak membenarkan kaum hawa itu memandu kereta. Sebuah negara feudalisme yang memberi kuasa yang banyak kepada keluarga diraja, tidak seperti Malaysia yang memberikan hak yang sama antara lelaki dan wanita, termasuk dalam politik. Malah cara wanita Malaysia berpakaian juga pelbagai daripada yang menepati seruan Allah dalam surah an-Nur ayat 31 hingga yang tidak perduli apa-apa soal aurat. Kebebasan berpakaian ini tidak diberikan di Arab Saudi.

Sistem undang-undang syariah di Arab Saudi juga pasti menggerunkan banyak pihak di Malaysia. Baru seorang wanita bersedia disebat enam kali kerna meminum arak sudah geger, dan bagaimana jika ada yang dijatuhi 100 sebatan sebagaimana di Arab Saudi? Kemudian perbedaan amalan ibadah khusus berlaku misalnya apa yang dianggap adat Islam di Nusantara seperti berzikir dan berdoa beramai-ramai, solat hajat, tahlil arwah dan talkin mayat merupakan hal yang terlarang di Arab Saudi. Negara berkenaan sangat prihatin terhadap amalan sunah Rasulullah dan membenteng agama daripada pengaruh antisunah nabi.

Dalam keadaan pemahaman dan amalan Islam di sana yang berbeda dengan di Asia Tenggara, banyak yang memeluk Islam. Ironisnya yang memeluk Islam (dan pastinya mahu menuruti sunah yang menjadi praktik di Arab Saudi) adalah dari Asia Tenggara.

Saya yakin contoh amalan Islam berdasarkan sunah nabi di Arab Saudi memberi gambaran Islam sebagai agama yang mudah dan sesuai dengan fitrah manusia. Berdasarkan al-Quran dan sunah (prinsip manhaj salaf di Arab Saudi), setiap manusia hanya menanggung atau bertanggung jawab terhadap amalan sendiri. Di Nusantara pendakwah Islam mengamalkan dualisme iaitu dalam mengakui setiap amal adalah tanggungan sendiri-sendiri, pada sisi lain mereka mengamalkan proses pemindahan pahala kepada si mati (orang hidup menanggung beban arwah di kubur).

Tanpa disedari beberapa amalan adat (dikatakan ibadah) Islam di Nusantara menyerupai amalan agama bukan Islam, juga dalam urusan sosial. Keadaan ini kurang membangkitkan keinginan pengkaji untuk menemukan perbedaan ketara antara prinsip Islam dengan bukan Islam. Bayangkan pada waktu ustaz di Nusantara mengkritik konsep warisan dosa dalam ajaran Kristian, tetapi ustaz ini membela warisan pahala dalam adat ibadah bangsa Melayu.

Sisi-sisi yang terasing daripada ajaran al-Quran dan sunah yang dikatakan pula sebagai ajaran Islam di Nusantara sedikit sebanyak menyumbang kepada kekeliruan pemahaman masyarakat bukan Islam. Seperkara lain ialah kebanyakan masyarakat muslim Nusantara menjadikan Islam sebagai hak teristimewa kaum atau bangsanya sehingga menyukarkan penerimaan kaum lain untuk menerima Islam.

Apa pun zaman sedang berubah dengan adanya teknologi tinggi dalam penyebaran maklumat. Banyak pendedahan berlaku dan sangat menarik minat golongan intelektual yang diasuh dengan pemikiran saintifik. Pemikiran saintifik ini sangat selaras dengan ajaran al-Quran dan sunah atau sesuai dengan fitrah perkembangan pemikiran manusia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan