Pengikut

Selasa, September 29, 2009

MARI beribadah di jalan raya

SABAN tahun musim perayaan idulfitri angka kematian di jalan raya memang tinggi antara 250 hingga 270 jiwa. Untuk musim terbaru pun angkanya 261 kematian dan kebanyakan yang maut itu adalah penunggang dan pembonceng motorsikal. Untuk rekod juga majoriti yang maut dalam tempoh dua minggu ini ialah orang Melayu beragama Islam.

Sejak lama hasil kajian mendapati punca terbesar kemalangan maut ini kerana sikap pengguna kenderaan di jalan raya. Lantaran itu saban tahun juga pasukan polis (PDRM) melaksanakan Operasi Sikap atau Ops Sikap. Dalam operasi ini banyaklah saman dikeluarkan untuk memberi peringatan, amaran dan denda kepada pesalah-pesalah trafik itu.

Persoalan yang tidak terjawab: Bilakah masalah kematian di jalan raya kerana sikap pengguna dapat dihentikan? Tidak ada siapa dapat menjawabnya kerana umum mengetahui bahawa kelakuan para pemandu dan penunggang kenderaan ini masih sukar untuk disiumankan. Sekalipun ancaman maut sentiasa terbuka luas, para pemandu memang berstatus ‘berani mati’.

Cuba anda menjadi pemandu ‘jujur’ terhadap undang-undang jalan raya. Anda akan mendapati seperti ketinggalan dan sangat hina kerana sering dipintas beratus-ratus kali dalam perjalanan jauh. Anda berasa seperti sangat lama berada dalam giliran kerana banyak kenderaan akan menyusuri apa saja ruang untuk maju dan mendahului semua kenderaan yang berbaris.

Kemudian perhatikan anak-anak muda Melayu Islam menunggang motorsikalnya. Lebih baik anda mengalah dan memberi ruang kepada terjahan motorsikalnya supaya umurnya sempat mencecah 40-an. Moga-moga selepas usia itu kegilaannya mempamer aksi maut berkendur. Secara tidak langsung anda membantu keluarga mereka agar terus senang iaitu tidak bersedih dengan kematian anak jantannya yang sangat diharap sumbangannya.

Mengapa keburukan ini berlaku? Jawabnya tidak ingat hari akhirat atau mati. Dalam alquran banyak nian Allah menawarkan sesuatu kepada manusia dengan satu syarat ‘kalau benar-benar beriman kepada Allah dan hari akhirat’. Sangat sedikit yang mahu benar-benar merasakan saat kematiannya sudah dekat di tenggorokan. Maka sangat sedikitlah pengguna jalan raya yang berwaspada untuk mengelak kematian mendadak itu. Sejahat-jahat manusia, kalau tahu usianya akan berakhir, pasti kelakuannya menjadi syahdu dan sangat mengharap Tuhan membalas dengan kebaikan. Perhatikan orang yang pasti akan menghadapi hukuman mati, yang menghidap sakit AIDS dan barah (kanser). Mereka tahu saatnya akan menghadap Tuhan kian hampir, maka kelakuannya tidaklah seganas pelumba haram di jalan raya!

Selain itu tidak banyak yang mengerti dan tulus bahawa kepatuhan terhadap peraturan jalan raya bererti kepatuhan kepada perintah Allah. Dalam surah an-Nisaa ayat 59, Allah memerintahkan supaya orang beriman taat kepada ulil amri (pemerintah). Arahan-arahan pemerintah ialah melalui undang-undangnya. Dan undang-undang jalan raya merupakan arahan ulil amri. Namun sedikit banget yang faham dan menghayati kepatuhan terhadap undang-undang ini bererti kepatuhan terhadap Allah. Oleh itu sedikit jugalah yang merasakan dalam menggunakan jalan raya sama seperti melakukan ibadah kepada Allah. Ini bermakna juga sedikit banget yang bertertib di jalan raya. Yah, maka patut benar jalan raya seperti menjadi medan melanggar arahan Allah, mendurhakai Maha Pencipta.

Maka begitulah keadaannya jalan raya ini, antara keperluan dalam hidup sebagai medan beribadah kepada Allah dan juga tempat mendurhakai Allah. Untunglah yang sadar. Kalau begitu jangan peduli mereka yang tidak mendapat hidayah di jalan raya, terus menjadi pengguna yang berakhlak kerana itulah perintah Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan