Pengikut

Khamis, September 24, 2009

BUKU: Hamka dan alam Minangkabau

HAMKA, nama besar ulama dari Minangkabau Sumatera Barat yang tidak menerima pendidikan formal tetapi diiktiraf sebagai intelektual Nusantara khasnya Indonesia dan Malaysia. Umum tahu benar, Profesor Dr Buya Hamka sebagai ulama juga pengarang roman. Selain menghasilkan 10 jilid Tafsir al-Azhar, karya roman seperti Merantau ke Deli dan Tenggelamnya Kapal Van Der Wicjk merupakan kritikan sosial terhadap adat Perpatih di Minangkabau.

Saya menemukan semula buku ilmiah terbuka kritrikan Hamka terhadap Adat Perpatih yang ditulis pada tahun 1963. Buku bertajuk ‘Islam & Adat Minangkabau’ terbitan Pustaka Dini, Shah Alam (2006) mengupas secara rinci dan terbuka mengenai adat turun-temurun di Minangkabau mengharungi perubahan zaman. Sekalipun penulis ini mengkritik adat berkenaan, namun tetap mempertahankan kedudukan adat tersebut sebagai sesuai pada zaman adat itu menggemilangkan daerah Minangkabau.

Beliau kemudian mengakui sendiri sebagai seorang pewaris penting adat (mamak) akhirnya mesti berbangga dengan keunikan adapt Minangkabau sekalipun menolak secara total konsep matriaarchat, iaitu penyebelahan harta dan keturunan ke sebelah ibu. Hamka menyenaraikan sekian banyak nama besar sejak kurun ke-17 orang Minangkabau yang gagah di luar Minangkabau termasuk dalam Kesultanan Brunei dan Sulu kerana masalah adat Minangkabau di wilayah Sumatera Barat itu. Semua diaspora Minangkabau itu sebenarnya utuh dengan ciri Minangkabau sekalipun tidak mahu kembali ke daerah asal.

Buku setebal 356 muka surat ini sangat sesuai dibaca oleh masyarakat di luar alam Minangkabau untuk mengetahui prinsip-prinsip asas adat Minangkabau dan sejarah perubahan masyarakatnya. Komentar dan kritikan adil Hamka terhadap adat ini menjadikan pembacanya juga menerima pengetahuan perjalanan adat berkenaan dengan adil, mengurangkan prejudis atau sangkaan buruk.

Kepada warga Malaysia, wajib juga membaca buku ini kerana kewujudan masyarakat beradat Minangkabau di Negeri Sembilan sebenarnya tidak jauh berbeda dengan kecintaan masyarakat Minangkabau di Pagarruyung terhadap adat Minangkabau. Untuk kes ini, Hamka melihat generasi muda masyarakat Adat Minangkabau di Negeri Sembilan (tahun 1960-an) sedang menghadapi dilema seperti masyarakat adat di Pagarruyung Sumetera Barat.

Adat tetap adapt dan tidak mungkin terhapus, namun kesesuaian terpaksa dilakukan kerana masyarakat kian berpendidikan tinggi dan terbuka pemikirannya. Inilah yang sedang berlaku dalam Adat Minangkabau.

2 ulasan:

  1. salam. dimana saya boleh dapatkan buku islam dan adat minangkabau? terima kasih

    BalasPadam
  2. buku ini saya pinjam daripada pustaka. Cuba search di pustaka dini.

    BalasPadam