Pengikut

Selasa, November 04, 2008

RASA peduli di luar Ramadan

oleh: Ahmad Lutfi Othman, Pengarang Harakahdaily
http://www.harakahdaily.net/

Kita sering diperingatkan bahawa antara hikmah puasa adalah menyemai rasa peduli dan prihatin terhadap golongan fakir miskin, dapat merasai perit perut mereka menahan lapar, serta menyuntik keinsafan untuk segera membantu masyarakat yang melarat.

Banyak kisah teladan Nabi dan para sahabat yang berupaya mendorong menyuburkan sifat pemurah dan melahirkan lebih ramai dermawan, bukan sekadar terbatas di bulan Ramadan.
Dalam Islam keadilan sosial cukup dititik-beratkan, selain keadilan hukum. Amien Rais merumuskan: Banyak sekali ayat al-Quran yang mengingatkan bahawa harta kekayaan tidak boleh berputar di tangan kelompok kaya saja (al-Hasyr: 7); bahawa orang-orang bertaqwa adalah mereka yang menyedari bahawa dalam harta kekayaan yang ia miliki ada hak bagi golongan fakir dan miskin (az-Zariyat: 19), bahawa perhatian yang penuh harus kita berikan kepada lapisan masyarakat yang belum hidup wajar sebagai manusia (al-Haqqah: 33-34; al-Fajr: 17-18; dan al-Ma'un: 1-2).

Mampukah madrasah Ramadan menyemai budaya menyantuni golongan miskin, memandang mereka dengan penuh kasih sayang sehingga tertanam rasa gelisah jika tidak dapat membantu meringankan beban kelompok yang sering direndah-rendahkan itu?
Seorang isteri tahanan ISA pernah mengeluh: "Mengapa hanya semasa 10 hari terakhir puasa, bantuan mencurah-curah, tapi selepas itu senyap? Apakah kami hanya makan sewaktu Ramadan atau Aidilfitri saja?"

Perhatikan juga kunjungan ke rumah anak-anak yatim, orang-orang tua di musim lebaran, memang menakjubkan. Mereka dibawa ke hotel lima bintang, dijamu puas-puas; sayang, selepas itu kembali dilupakan.

Menurut pengkaji, ada dua hal utama yang dilakukan Rasulullah untuk membebaskan dan membela kelompok miskin.

Pertama, membangkitkan harga diri golongan susah ini, dengan baginda memilih hidup di tengah para hamba sahaya dan orang miskin, sehingga Nabi digelar abul masakin (bapa bagi orang miskin).

Kedua, baginda memilih hidup seperti orang miskin, hidup sederhana, ditahannya lapar berhari-hari kerana Nabi mengerti sebahagian sahabatnya sering kelaparan.
Sikap prihatin ini membudaya dalam diri para sahabat, antaranya Umar al-Khattab.
Hidayat Nur Wahid mengungkapnya dengan baik sekali: "Malam yang tenang menyelimuti mereka yang sudah kembali ke peraduan. Seorang lelaki menyingkirkan selimutnya. Dia bangkit berjalan menyusuri lorong-lorongnya yang sepi. Angin berhembus dingin menusuk tulang. Lelaki itu keluar menyatu dengan malam. Dia tidak boleh tidur. Dia khuatir kalau ada musafir terlantar yang tidak menemui tempat penginapan, orang sakit yang memerlukan ubat, dan orang kelaparan yang tidak menemui sesuatu yang mengalas perutnya. Dia khuatir ada urusan rakyatnya yang dia abaikan. Bahkan dia juga merasa bertanggungjawab terhadap seekor kaldai yang tergelicir di tepi sungai Furat."

Kisah masyhur itu perlu diulang-ulang untuk menyebatikan diri kita dengannya. Umar yang sering mengadakan "lawatan mengejut" itu kemudiannya terdengar bicara ibu dan anak gadisnya dari sebuah rumah kecil.

Si anak menolak cadangan ibunya yang mahu mencampurkan susu dengan air sebelum dijual kerana Amirul Mukminin melarangnya. Ibu menjawab, "Umar tidak melihat kita".
Dipintas cepat si anak: "Seandainya Umar tidak melihat, tetapi Tuhan Umar melihat kita." Umar kemudiannya menjodohkan 'Ashim, puteranya dengan gadis warak itu, Umm Ammarah, yang melahirkan puteri bernama Laila, dan berkahwin dengan Abdul Aziz bin Marwan, yakni bapa Umar Abdul Aziz, yang seterusnya dikenang dengan kisah kesederhanaan dan kewarakan menjaga harta awam, suatu cerita yang mungkin dianggap hampir mustahil diulangi di zaman ini.

Tahniah buat Lim Guan Eng yang berani "menyanggupi" untuk meneladani watak unggul itu. Untuk pemimpin (bukankah kita semua ini pemimpin?), renungilah kata-kata Umar: "Kalau rakyat mengalami kekenyangan, akulah orang yang terakhir menikmatinya, tapi jika mereka mengalami kelaparan, akulah yang pertama merasakannya."

Meneliti sumbangan buat tabung Harakahdaily untuk mangsa ISA, saya masih yakin nurani kebanyakan kita masih jernih dan tulus untuk terus membantu.

Saya tidak risaukan orang biasa, cuma bimbang dengan pemimpin (dan mereka yang rapat dengannya) yang selalu ditimpa ujian kesenangan dan kemewahan!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan