Pengikut

Isnin, November 17, 2008

MESKI hanya orang biasa

INSAN biasa! Hendak dikata apa lagi untuk kebanyakan manusia yang mengaku beriman kepada Allah. Kebanyakan bukanlah pemimpin, aktivis, kaki solat tahajud, dermawan dan pendakwah yang telah menempuh perjalanan beribu-ribu kilometer. Ya, insan biasa ini tetap ada nilai di sisi Allah dan mengharap keredaan dan keampunan-Nya.

Perhatikan maksud hadis di bawah mengenai insan biasa, yang dikatakan low profile.

Daripada Anas ra. katanya: satu hari kami berada bersama Rasulullah saw lalu Baginda bersabda katanya: sekejap lagi akan muncul ikut jalan ini seorang dari ahli syurga kata Anas ra. Sekejap muncullah seorang lelaki dari kaum Ansor yang masih basah janggutnya dari kesan wuduknya dan bila besok hari Baginda ulangi sabdanya lagi maka muncul orang yang sama. Dan pada hari ketiga Baginda ulangi lagi perkataannya itu dan muncullah lelaki yang sama. Dan bila nabi berlalu pergi, Abdullah bin Amru ra. mengikuti lelaki tersebut dan mohon untuk bermalam di sisinya lalu dibenarkan, Abdullah pun bermalamlah di rumah lelaki tersebut selama tiga malam dan didapatinya lelaki tersebut tidak pernah bangun berjaga dan beribadat pada malam tersebut selain bila dia beralih dari tempat tidurnya dia berzikir kepada Allah dan tak ada bangun untuk solat fajar dan tidak berkata-kata selain kebaikan sahaja. Dan bila selesai tiga malam itu, lalu Abdullah menceritakan sabda Rasul mengenai lelaki tersebut. Dan katanya aku lihat kamu biasa sahaja dan tidak melakukan amal atau apa-apa keistiwewaan pun. Aku ingin tahu apakah sebabnya kamu mendapat kelebihan tersebut. Maka jawab lelaki tadi: itulah apa yang kamu lihat dan tidak ada yang lain cuma aku tidak menaruh sebarang perasaan hasad dengki kepada seorang dari saudara islam, yang mendapat sebarang nikmat yang dikurniakan kepadanya. (Riwayat al-Bazzar dan dikatakan sahih atas syarat Bukhari dan Muslim).

Moral hadis ini ialah akhlak mulia, yang bersyukur dan tidak mempunyai perasaan benci, dendam dan dengki khianat terhadap orang lain menjadi tiket memasuki pintu syurga Allah. Orang seperti ini dengan kedudukannya sebagai orang kecil yang low profile, senantiasa menjaga amal ibadah menuruti sunah dan menjaga akhlaknya seperti yang disaran dalam alquran. Itu saja, maka ditarget oleh Rasulullah sebagai ahli syurga!

Subhanallah…, semoga ruang yang berbaki akan terisi dengan amal dan terpeliharan daripada akhlak kotor.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan