Pengikut

Ahad, November 23, 2008

ETIKA penulis blog

MENTERI Dalam Negeri mangatakan supaya penulis blog ada etika sendiri sebab blog sudah mampu membentuk pemikiran atau pandangan pembaca. Nah, itu pandangan seorang Pak Menteri yang menjaga hal keselamatan dalam negeri, yang antara tugasnya menelusuri kandungan dalam blog.

Sesungguhnya tanpa ada bicara Pak Menteri pun kehidupan wajib ada etika. Ada orang berpura-pura lupa dengan etika atau peraturan hidup apabila menulis dalam media maya. Sebagai muslim adakah ruang untuk lepas bebas daripada pengetahuan Allah dan lepas daripada tanggung jawab di akhirat sana?

Sebenarnya malang juga apabila ada golongan agama seperti ‘ustaz’ atau yang mempopularkan diri sebagai pejuang Islam mengambil kesempatan adanya alam maya untuk mengeluarkan tulisan (baca ucapan) yang mereka sendiri tidak sanggup lafazkannya jika wajah mereka kelihatan di mata umum.

Sekalipun mereka memakai tanda ‘orang agama dan pejuang agama’, tidak ada kekebalan di sisi Allah untuk menyamar semata-mata untuk melepaskan ucapan-ucapan tidak ada etika. Oleh itu sama sahaja di sisi Allah, sama ada menulis dengan jujur atau menipu. Bersembunyi atau mempamerkan diri, kita tetap akan dipertanggungjawabkan di mana-mana juga. Sepatutnya kefahaman mengenai Hari Akhirat akan lebih menggerunkan diri sama ada di dunia fisikal atau maya.

Kenyataan Pak Menteri penulis sertakan di bawah.

http://www1.mstar.com.my/cerita.asp?file=/2008/11/22/mstar_berita/20081122205116&sec=mstar_berita

Tiada ulasan:

Catat Ulasan