Pengikut

Rabu, Mac 11, 2015

TIDAK ada selera terhadap ayat Tuhan


KITA mudah menerima hukum Tuhan bahwa bangkai dan babi itu haram dimakan. Sekalipun ayat al-Quran itu menyebut “Diharamkan  bagimu (memakan) bangkai, darah, daging babi dan (daging) haiwan yang disembelih bukan kerna Allah….” (Arti ayat 3 surah al-Ma’idah), kita tidak pernah berfikir panjang dan melakukan debat di sana-sini sebelum menerima hukum bahawa bangkai dan daging babi haram dimakan.  Bahkan, tidak pula ada yang berhelah cuba memakan kulit atau tulang babi dengan alasan yang diharamkan Allah ialah daging babi.  ‘Lahmal khinzir’ itu daging babi. Artinya yang Allah haramkan hanya dagingnya bukan bulu, kulit, tulang dan jeroan atau organ dalamannya.  Kita terima secara total, babi haram dimakan. Ini tanda keimanan terhadap perintah Tuhan. Dengar dan taat.

Namun begitu kita tidak semudah menerima pengharaman babi terhadap pengharaman berpuak-puak atau berparti-parti yang saling bertelingkah, berselisih pendapat malah saling berlawan untuk jatuh-menjatuh dalam kekuasaan pemerintahan.  Allah telah jelas mengharamkan perpecahan sesama muslim dalam ayat 103 surah Ali-Imran. “Dan berpegang teguhlah kamu semuanya pada tali (agama) Allah, dan jangan kamu bercerai-berai. Dan ingatlah nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (semasa zaman Jahiliah) bermusuhan, lalu Allah mempersatukan hati kamu sehingga dengan karunia-Nya kamu menjadi bersaudara, sedang kamu (ketika itu) berada di tepi jurang neraka.  Lalu Allah menyelamatkan kamu dari sana…..)

Antara helah tidak mahu bersatu dan saling memaafkan antara satu sama lain ialah
‘kita bukanlah berperang yang saling bunuh-membunuh, kita hanya berbeda pendapat’
‘perbedaan pendapat dan pergerakan parti-parti tidak salah menurut undang-undang negara’
‘kita tidak akan bersatu bersama mereka sebelum mereka semua bertaubat dan menerima  hukum Allah’
'antara kita dan mereka punya sejarah hitam yang panjang. Hutang masa lalu belum dibayar’
Begitulah kita meletakkan syarat untuk mematuhi seruan ayat 103 surah Ali-Imran. 

Maka bolehlah dikatakan kita sebenarnya mudah menerima pengharaman bangkai dan babi disebabkan tidak ada selera nafsu terhadap bahan makanan itu.  Namun selera nafsu kita sangat banyak dan tinggi dalam berkumpulan yang bersaing mahu menjadi jagoan. Lantaran itulah menjadi debat panjang tidak berpenghujung bagaimana mahu menerima pengharaman Allah dalam ayat 103 di atas.

Sebalik selesa dengan ayat 3 al-Ma’idah dan berkecamuk dengan ayat 103 Ali Imran, ada ayat Tuhan yang mesti diperhatikan. Ayat 51 surah An-Nuur artinya, “Hanya ucapan orang-orang mukmin, apabila mereka diajak kepada Allah dan rasul-Nya agar rasul memutuskan (perkara) di antara mereka, lalu mereka berkata ‘kami dengar dan taat’.  Dan merekalah orang-orang yang beruntung.”

Soal sebenar ialah, Tuhan atau nafsu?


Wallahu ‘aklam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan