KITA mudah menerima hukum Tuhan bahwa bangkai dan babi
itu haram dimakan. Sekalipun ayat al-Quran itu menyebut “Diharamkan bagimu (memakan) bangkai, darah, daging babi
dan (daging) haiwan yang disembelih bukan kerna Allah….” (Arti ayat 3 surah
al-Ma’idah), kita tidak pernah berfikir panjang dan melakukan debat di
sana-sini sebelum menerima hukum bahawa bangkai dan daging babi haram
dimakan. Bahkan, tidak pula ada yang
berhelah cuba memakan kulit atau tulang babi dengan alasan yang diharamkan
Allah ialah daging babi. ‘Lahmal khinzir’
itu daging babi. Artinya yang Allah haramkan hanya dagingnya bukan bulu, kulit,
tulang dan jeroan atau organ dalamannya.
Kita terima secara total, babi haram dimakan. Ini tanda keimanan
terhadap perintah Tuhan. Dengar dan taat.
Namun begitu kita tidak semudah menerima
pengharaman babi terhadap pengharaman berpuak-puak atau berparti-parti yang
saling bertelingkah, berselisih pendapat malah saling berlawan untuk
jatuh-menjatuh dalam kekuasaan pemerintahan.
Allah telah jelas mengharamkan perpecahan sesama muslim dalam ayat
103 surah Ali-Imran. “Dan berpegang teguhlah kamu semuanya pada tali (agama)
Allah, dan jangan kamu bercerai-berai. Dan ingatlah nikmat Allah kepadamu
ketika kamu dahulu (semasa zaman Jahiliah) bermusuhan, lalu Allah mempersatukan
hati kamu sehingga dengan karunia-Nya kamu menjadi bersaudara, sedang kamu (ketika
itu) berada di tepi jurang neraka. Lalu
Allah menyelamatkan kamu dari sana…..)
Antara helah tidak mahu bersatu dan saling
memaafkan antara satu sama lain ialah
‘kita bukanlah berperang yang saling bunuh-membunuh, kita hanya berbeda pendapat’
‘kita bukanlah berperang yang saling bunuh-membunuh, kita hanya berbeda pendapat’
‘perbedaan pendapat dan pergerakan parti-parti
tidak salah menurut undang-undang negara’
‘kita tidak akan bersatu bersama mereka
sebelum mereka semua bertaubat dan menerima hukum Allah’
'antara kita dan mereka punya sejarah hitam
yang panjang. Hutang masa lalu belum dibayar’
Begitulah kita meletakkan syarat untuk mematuhi
seruan ayat 103 surah Ali-Imran.
Maka bolehlah dikatakan kita sebenarnya mudah
menerima pengharaman bangkai dan babi disebabkan tidak ada selera nafsu
terhadap bahan makanan itu. Namun selera
nafsu kita sangat banyak dan tinggi dalam berkumpulan yang bersaing mahu
menjadi jagoan. Lantaran itulah menjadi debat panjang tidak berpenghujung
bagaimana mahu menerima pengharaman Allah dalam ayat 103 di atas.
Sebalik selesa dengan ayat 3 al-Ma’idah dan
berkecamuk dengan ayat 103 Ali Imran, ada ayat Tuhan yang mesti diperhatikan. Ayat
51 surah An-Nuur artinya, “Hanya ucapan orang-orang mukmin, apabila mereka
diajak kepada Allah dan rasul-Nya agar rasul memutuskan (perkara) di antara
mereka, lalu mereka berkata ‘kami dengar dan taat’. Dan merekalah orang-orang yang beruntung.”
Soal sebenar ialah, Tuhan atau nafsu?
Wallahu ‘aklam
Tiada ulasan:
Catat Ulasan