Pengikut

Ahad, Mac 08, 2015

BERDOSA dan bersedekah

foto hiasan
BERAPA banyak antara kita yang tidak sanggup melaksanakan kerja-kerja amal (yang bukan tugasan harian mendapatkan wang) kerna merasakan kita orang berdosa. Lalu antara kita itu memilih untuk menginfakkan atau mendermakan sejumlah wang sebagai tukaran tidak mahu menyertai kerja-kerja yang bukan dalam jadual mencari sesuap nasi itu.  Itulah yang dilakukan dengan harapan derma atau sedekahnya dapat menebus dirinya yang sentiasa berdosa.

Ohhh, telah berlaku pada zaman turunnya wahyu dahulu.  Ibnu Abas r.a. telah menerangkan bahawa Jadd bin Qais tidak mahu berjihad kerna (katanya) “sesungguhnya apabila melihat perempuan, aku tidak mampu mengendalikan perasaanku hingga terjerumus dalam fitnah (maksiat). Untuk itu aku aku akan menumbang hartaku saja untuk kepentingan jihad”. (Hadis riwayat Ibnu Jarir)


Ibbu Abas r.a. menjelaskan perkataan Jadd bin Qais itu menyebabkan turunnya ayat 53 surah At-Taubah (maksudnya) “Katakanlah  (Muhammad), “Infakanlah hartamu baik dengan suka rela atau dengan terpaksa, namun (infakmu) tidak akan diterima.  Sesungguhnya kamu adalah orang-orang yang fasik.”

Mesejnya, bertaubatlah pada setiap saat kerna kita manusia sentiasa cuai lalu berdosa kepada Allah, dan bersedekalah. Dalam hadis itu, Jadd membiasakan dosa (tidak bertaubat) dan bersedekah untuk menebus dosa.

wallahu 'aklam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan