Pengikut

Jumaat, Februari 06, 2015

TIDAK salah riuh-riuh di masjid


BOLEHKAH meninggikan suara secara beramai-ramai dalam masjid sekalipun pada waktu yang sama ada orang atau sekumpulan orang sedang menunaikan solat?

Jawabnya begini:
Tidak boleh. Maksudnya  jika yang kuat mengeluarkan suara itu anak-anak atau bukan ahli agama dan tidak ada kaitan dengan agama. Misalnya, kanak-kanak menjerit atau orang dewasa berbual dan ketawa.

Boleh. Maksudnya jika suara yang kuat itu adalah ceramah agama sekalipun dalam waktu begitu banyak orang solat dan iktikaf dalam masjid, contohnya dalam tempoh satu jam sebelum azan Jumaat. Sesiapa yang sedang solat sunat tahiyatul masjid atau membaca al-Quran mestilah bersedia tidak keciwa jika ibadahnya terganggu.

Begitu juga dibenarkan dalam ‘agama’,  imam dan jemaah selepas solat itu berzikir kuat-kuat dan seseorang mengeraskan lafaz doanya menggunakan pembesar suara sekalipun masih banyak orang bersolat dalam masjid. ‘Agama’ memberi hak besar kepada imam dan yang berjamaah bersamanya secara sempurna untuk terus mengeraskan suara setelah solat, berbanding orang yang masih solat kerna datang lewat.  Jika mereka yang masih bersolat rasa terganggu, itu adalah masalah diri sendiri.


Itulah suasana dan nilaian dari negeri Antah Berantah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan