Pengikut

Sabtu, Disember 13, 2014

PABILA berzina suatu keindahan

ADA orang berbangga dengan kejayaannya mendapatkan wang dengan cara yang salah. Teman-temannya pun memuji-muji keberanian dan kepintarannya itu.  Maka nampaklah perbuatannya mendapatkan wang secara haram cara mencuri atau menipu sebagai indah.

Ada orang berbangga kerna memiliki pacar yang cantik atau ganteng.  Teman-teman pun memuji-mujinya sebagai pasangan yang cocok. Teman-teman pun bertambah gembira apabila kedua-dua dapat berdampingan dengan rapat, sentuh-menyentuh ketika berfoto.  Malah mereka berdua juga berbangga bahwa keluarga masing-masing sangat merestui perhubungan itu. Maka mereka berdua sering kelihatan di mana-mana dengan berpimpinan tangan.  Semakin banyak yang tersenyum, semakin berbangga, walhal perhubungan kedua-duanya adalah menyalahi hukum agama kerna tidak ada hubungan pernikahan.

Ada orang menjadi terkenal dan megah kerna dapat menghimpun beribu-ribu pendengar pidatonya.  Semakin dia mendedahkan kecurangan orang-orang ternama, semakin dia dipuja kerna dikatakan lelaki hebat dan berani.  Hakikatnya dia seorang pengumpat dan berdosa besar.  Namun dia dan pengikutnya mendakwa kerja mendedahkan kecurangan dan kebejatan orang berkenaan adalah kerja mulia.

Malah ada orang berzina dan berbangga dengan perbuatannya. Yang mendengarnya pun tertawa dan memuji-muji pula. Indah kenangan itu!

Mengapa kerja-kerja buruk dan berdosa di sisi Allah dilihat sebagai satu aktiviti cantik, indah, mulia dan berseni?  Tidak lain jawabannya ialah syaitan yang menghias semua perbuatan dosa itu sebagai indah dan cantik supaya mereka berterusan dalam dosa.  Bani Adam berterusan dalam maksiat atau dosa merupakan tujuan besar syaitan atau iblis supaya mereka dijerumuskan dalam neraka jahanam kelak.

Maksud firman Allah dalam ayat 39 surah al-Hijr, “Dia (iblis) berkata, ‘Tuhanku, oleh kerna Engkau telah memutuskan bahawa aku sesat, aku pasti akan menjadikan (kejahatan/kemaksiatan) terasa indah bagi mereka di bumi, dan aku akan menyesatkan mereka semuanya.”

Ayat 43 surah al-An’am, “…..Bahkan hati mereka telah menjadi keras dan syaitan pun menjadika terasa indah bagi mereka apa yang dikerjakan.”

Jadi, kerja-kerja syaitan menyesatkan manusia di bumi merupakan satu kerja terancang atau konspirasi terhebatnya. Ini bukan kebetulan atau tidak kesengajaan


Ayat 44 surah Maryam, “… Sungguh, syaitan itu durhaka kepada Tuhan Yang Maka Pengasih.” 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan