Pengikut

Isnin, November 24, 2014

TEMPAH rumah mampu milik anda di sana!

MAKSUD Sabda Rasulullah s.a.w. “Aku akan menjamin sebuah rumah di dasar surga bagi orang yang meninggalkan debat meskipun dia berada dalam pihak yang benar. Dan aku menjamin sebuah rumah di tengah surga bagi orang yang meninggalkan dusta meskipun dalam keadaan bercanda. Dan aku akan menjamin sebuah rumah di bagian teratas surga bagi orang yang membaguskan akhlaknya.”  (HR. Abu Dawud dalam Kitab al-Adab, hadits no 4167. Dihasankan oleh al-Albani dalam as-Shahihah [273] as-Syamilah)

Rumusanya, Islam sangat tidak mengalakkan perdebatan dan menganjurkan permuafakatan. Sikap berlapang dada dan bertolak-ansur dalam perkara teknikal atau keduniaan sepatutnya dijadikan pilihan utama.  Hal ini untuk menjamin terjadinya perasaan kasih sayang dan hormat antara satu sama lain, khasnya sesama yang muslim.  Debat selalunya bertujuan mengalahkan lawannya. Maka pasti berlaku pemilihan kata dan ayat yang menyinggung lawannya. Pastinya rasa malu dan marah menjadi tebal sekalipun debat sudah tamat. 

Kedua, dusta atau bohong adalah satu dosa. Dusta berarti menyatakan berita yang tidak benar atau sengaja diada-adakan untuk tujuan tertentu.  Dalam bercanda, berlawak atau bergurau….. demi menjadikan suasana kelihatan ceria dengan gelak tawa, sangat cenderung membuat cerita luar biasa, aneh atau pelik. Cerita-cerita begitu tentulah menarik perhatian khalayak. Cara olahan cerita itu tentulah digayakan supaya mendapat maklum balas yang baik, seperti tawa dan kaget! Akhirnya cerita yang direka-reka itu sebagai mauduk bermesra dan bergembira berjaya menyebabkan orang tertawa. Ya daripada cerita dusta!

Ketiga, Akhlak ialah perilaku atau perangai seseorang. Rasulullah meyebut akhlak yang bagus. Akhlak yang bagus tentulah sandarannya al-Quran dan sunah baginda Rasulullah. Isteri Rasulullah, Saidatina A’isyah r.a. ada menyatakan yang akhlak Rasulullah adalah al-Quran!  Oleh itu mencontohi akhlak Rasulullah pastilah menepati ajaran dalam al-Quran. Misalnya al-Quran meminta orang bersabar, bukan semberono. Al-Quran meraikan orang yang pemaaf, bukan pendendam. Al-Quran mendesak orang melakukan perdamaian, bukan menajamkan permsuhan.  Banyak lagi yang sesilang antara budaya hidup buruk dengan kemurnian ajaran al-Quran.


Maka wajarlah yang mengamalkan wasiat Rasulullah seperti dalam hadis di atas, dijamin rumah mampu milik di syurga sana.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan