Pengikut

Sabtu, November 29, 2014

BELASUNGKAWA Haji Zakaria bin Haji Salleh

Haji Zakaria ceria sewaktu di Beijing, Jun 2014

KIRA-kira jam 10.00 pagi pada 26 November lalu saya menerima panggilan daripada seorang sahabat dan mengkhabarkan berita yang kaget. “Pak Z meninggal dunia.”  Saya tergamam seketika.  Saya fikir bukan saya seorang sahaja yang terkelu lidah seketika apabila mendengar berita pemergian mantan Guru Besar juga pengendali sebuah angensi pelancongan, Haji Zakaria Haji Salleh.  Beliau meninggal pada usia 62 tahun di rumahnya di Kundang, Selangor.

Sudah lebih dua minggu beliau tidak menghubungi saya berkaitan ziarah ke Bandung Indonesia yang akan dilangsungkan pada 21 Disember ini.  Sebelum ini beliau memaklumkan kepada saya semua urusan ke seberang sudah beres, dan hanya meminta semua ahli ziarah berada di KLIA pada waktu yang ditentukan.

Seorang sahabat yang menguruskan ziarah ke Ho Chi Minh pada 3 Disember lagilah kaget.  Sebagian dokumen dan maklumat masih ada pada Haji Zakaria. Seperti biasa, beliau jarang melakukan empowerment dalam tugasan, semua dilakukannya sendiri sebagai rasa tanggung jawab dan kepuasan diri.

Apabila saya memaklumkan rakan tugasan Haji Zakaria di Beijing, beliau juga kaget dan sekan tidak percaya, “Ah, masak? Kenapa?” Begitu responnya dalam loghat Indonesia.

Banyak lagi yang benar-benar kaget kerna sebelum ini tidak ada berita mengenai kesihatan Haji Zakaria. Malah menurut isterinya, pada 25 November jam 10.00 malam barulah Haji Zakaria mengadu sakit dada.  Beliau masih gagah  dan mahu ke hospital dengan memandu kereta sendiri.  Namun ketentuan Allah, sewaktu baru memasuki kereta di laman rumahna, beliau dijemput ke hadrat Tuhan yang Esa!

Kidmat sosialnya kepada masyarakat yang tidak menagih sebarang bayaran cukup banyak.  Selain pernah menyelamatkan seorang insan daripada murtad, menyelamatkan sebuah masjid daripada dirobohkan sehinggalah usaha beliau membangunkan sebuah masjid baru yang fungsinya pelbagai.  Kawan-kawannya pun merata-rata, kerna pengalamannya dalam bidang pendidikan dan kewisataan.

Saya juga kehilangan seorang sahabat yang budiman.


Semoga Allah mengampuni dan merahmati Haji Zakaria Salleh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan