pulut kuning asalnya dalam mistik Hindu |
majlis marhaban sangat berunsur agama Islam |
ADAT merupakan hal-hal istimewa muncul bersama
kehidupan bermasyarakat tanpa dirancang, manakala agama merupakan satu
kepercayaan terhadap Tuhan yang terancang dan berprinsip. Dalam konteks
perbincangan untuk masyarakat Melayu, agamanya adalah Islam.
Bagi bangsa Melayu, agama Islam dan adat ‘berpisah
tiada’. Yang digelar alim-ulama, yang
dikatakan mahir dalam agama juga mahir dalam hal adat resam Melayu. Atau mereka
sebagai pemuka agama tidak mahu membedakan antara agama dan adat. Hal ini sudah sebati. Pada zaman penjajahan, perjanjian yang menyerahkan
kuasa-kuasa raja Melayu kepada British, hal agama dan adat tidak diusik. Agama yang difahami bukanlah sebagaimana yang
difahami oleh ilmuan pada zaman kehebatan Islam di Andalus (Bani Umayyah) dan
Baghdad (Bani Abasiyyah), bukan! Islam yang difahami di alam Melayu hanya dalam
bentuk ritual yang tidak ada kaitan dengan pemerintahan dan ekonomi.
Oleh itu dalam budaya Melayu, yang dikatakan ahli
agama juga merupakan ahli dalam adat resam Melayu. Tanpa disedari adat resam
Melayu terbahagi kepada dua, yang disusupi agama dan tidak disusupi agama. Maka adat yang disusupi agama telah dianggap
atau difahami sebagai agama dan diurus oleh orang ahli agama. Begitulah yang berlaku ratusan tahun sehingga
ke zaman moden.
Adat resam Melayu yang tidak disusupi agama seperti
berpawang, mandi safar, pengantin bersanding, berkain batik, kenduri kahwin, bersilat,
bertepung tawar, jamuan pulut kuning dan memakan sirih (beberapa contoh). Adat-adat
ini diamalkan tanpa menunggu kehadiran tokoh dari masjid dan surau. Dalam adat resam ini ada
ahlinya bergelar bomoh dan mak andam.
Pada zaman moden, adat ini terdedah kepada serangan oleh ahli agama,
dikatakan berunsur hindu, membazir dan dikatakan haram.
Adat resam Melayu yang disusupi agama seperti
kenduri arwah (sebenarnya jamuan makan), kenduri selamatan (setiap kali
terlepas bencana atau hal istimewa), sambutan hari raya selepas hari raya
pertama, berpakaian melayu, sambutan Maulidur-Rasul dan marhaban ( beberapa contoh).
Kenduri arwah tiga atau tujuh malam berturut-turut,
malam ke-100, dan malam ke-1000 sebenarnya berasal dari Hindu-Buddha. Kenduri itu memang untuk memberi jamuan
kepada jiran tetangga. Baru-baru ini ustaz di desa menjelaskan pada zaman
dahulu (tahun 40-an dan 50-an) apabila ada kematian ahli keluarga si mati
bersegera membuat jamuan yang luar biasa (enak-enak) dan semua penziarah
jenazah dijamu makan sebelum jenazah dibawa ke kubur.
Oleh kerna kematian muslim ada kaitan dengan agama,
maka ahli agama memain peranan dalam kenduri kematian dengan menyediakan set
bacaan daripada al-Quran dan doanya.
Oleh itu kenduri arwah sebagai adat resam Melayu terselamat daripada
kritikan ahli agama, kecuali yang difikirkan tidak logik seperti jamuan besar sebelum jenazah dibawa ke
kubur.
Begitulah adat resam Melayu yang sudah sebati
dengan agama akan terus menjadi amalan yang dilihat sebagai salah satu ajaran
agama Islam. Tidak mudah untuk memberi penerangan antara agama dan adat yang
sudah disusupi agama ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan