Pengikut

Sabtu, Julai 20, 2013

MENCABAR ISLAM: Sampai bila kerajaan akan mengalah?

RAMADAN 2013 ini memang mencabar maruah muslim di Malaysia. Bukan disebabkan berperang dengan kaum penentang Islam, tetapi cabaran terhadap maruah dan keutuhan Islam serta majoriti muslim.

Awalnya dengan kemenangan Barisan Nasional (BN) yang ditunjangi Melayu-Islam dijangka menjadi satu asset kekuatan bangsa Melayu-Islam, pada saat pakatan DAP, PKR dan Pas kian menguncup suara Melayu dan Islamnya.  Malangnya Melayu-Islam jadi kaget dengan sikap kerajaan yang begitu lunak kepada kehendak bukan Islam, sebaliknya mengeciwakan majoriti penduduk yang Melayu dan muslim.


Pertama, kerajaan sudah pun membawa Rang Undang-undang yang menentukan agama anak yang memeluk Islam membawa anak-anak mereka masuk Islam, maka pemimpin bukan Islam (baca mereka benci Islam), membantahnya.  Mereka memang membantah, tetapi kerajaan yang didomonasi Melayu-Islam mengalah pula!


Kedua, duta negara Katolik Vitican menyokong gerakan kaum Kristian untuk menggunakan kalimah Allah dalam keagamaan mereka.  Isu ini memang sensitif kepada umat Islam. Malangnya pihak kerajaan tidak berbuat apa-apa sebaik saja duta berkenaan berkata demikian. Berhari-hari kita melihat bantahan dan kemarahan disuarakan oleh NGO, sehingga timbul tanggapan kerajaan lemah dan meminta NGO bersuara. Begitu banyak Ahli Parlimen Islam dalam BN, hanya MP Kinabatangan yang bersuara lantang setelah lebih seminggu rakyat Melayu dan NGO mengecam di duta itu.  Mana MP Umno lain yang dikatakan memperjuangkan Islam?


Ketiga, yang paling meyakitkan hati bangsa Melayu-Islam apabila dua anak Cina Bukan Islam menyindir umat Islam yang berpuasa dengan iklan sup tulang babi halalnya.  Iklan mereka berlegar-legar dalam media, namun kerajaan masih berdiam diri. Bukan sahaja blogger dan aktivis Umno mengecam kelesuan kerajaan, malah seorang Mufti pun bertanya, “Adakah kerajaan sekarang terlalu lemah untuk mengambil tindakan”. 


Sekarang kerajaan sedang berdepan dengan satu cabaran daripada kaum bukan Islam apabila dua anak Cina berkenaan ditahan dalam penjara sementara menunggu tarikh bicara 23 Ogos 2013.  Mereka mahu kerajaan membebaskan dua pelaku berkenaan atas alasan ‘telah menjalani hukuman sebelum habis habis perbicaraan’.  Apakah kerajaan yang diketuai oleh Perdana Menteri Melayu-Islam akan tunduk?  Jika kerajaan tunduk dengan desakan itu, kredibiliti kerajaan di mata bangsa Melayu-Islam pasti akan bertambah buruk.

Apa lagi yang keputusan kerajaan yang sedang dipertikaikan oleh bukan Islam? 

Pertama:  Kursus Tamadun Islam dan Tamadun Asia (Titas) yang diwajibkan untuk semua kolej dan universiti mengajarkannya.  DAP sebuah parti yang memang jelas anti apa saja berbau Islam pantas menolaknya.

Kedua: Penambahan masa belajar Bahasa Melayu (Bahasa Kebangsaan) di sekolah rendah Cina juga sedang dibantah.  Baru soal menambah masa belajar bahasa Melayu, belum lagi untuk penstrukturan semula sistem sekolah vernakular yang tidak menyumbang perpaduan rakyat!

Mengapa kaum bukan Melayu (bukan Islam) begitu berani dan lantang menginjak maruah Islam  dan bangsa Melayu. Jawabnya ialah perpecahan politik bangsa Melayu-Islam. Ada kumpulan politik bangsa Melayu yang sentiasa menyokong suara bukan Melayu (suara bukan Islam) sebagai hak demokrasi.


Kepada ahli politik Melayu dalam BN, rugilah kamu bersikap penakut sedangkan sekarang telah jelas parti kamu disokong oleh bangsa Melayu. Bukan Melayu telah jelas tidak menyokong kamu, tetapi kamu masih memberi muka kepada puak yang menentang kamu!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan