TIDAK SAMPAI
PAHALA BACAAN AL-QUR'AN KEPADA SI MATI?
July 22,
2013 at 7:00pm
Soalan:
Benarkah
golongan yang digelar sebagai Wahabi mengatakan tidak sampai pahala bacaan
al-Qur'an yang disedekah kepada si mati?
Jawapan:
Soalan ini
dapat dijawab dengan tiga poin berikut:
PERTAMA
Sebenarnya
yang mengatakan tidak sampai pahala bacaan al-Qur'an yang dihadiahkan kepada si
mati itu bukanlah golongan yang dilabel sebagai Wahabi sahaja akan tetapi ia
juga merupakan pandangan jumhur (kebanyakan / majoriti) para ulamak bermazhab
Syafie sendiri.
Dalam kitab الجمل الخازن juz
4, ms. 236 dan kitab Syarh Muslim juz 1, ms. 90 Imam al-Nawai asy-Syafi’e
rahimahullah menjelaskan:
واما قراءة القرآن فالمشهور من مذهب الشافعى انه لا تصل ثوابها إلى
الميت.
“Ada pun
bacaan al-Qur’an maka pendapat yang masyhur dari kalangan yang bermazhab
syafi’e bahawa tidak sampai pahala bacaan (al-Qur’an) yang dikirim kepada orang
yang telah mati.”
Katanya lagi
di dalam kitab al-Majmu’ Syarah al-Muhadzdzab juz. 10, ms. 426:
واما قراءة القرآن وجعل ثوابها للميت واصلاة عنه ونحوها فذهب الشافعى
والجمهور انها لا تلحق الميت، وكرر ذلك فى عدة مواضع فى شرح مسلم.
“Adapun
pembacaan al-Qur’an dan menghadiahkan pahalanya kepada orang mati, membayar
solatnya dan sebagainya, maka menurut Imam asy-Syafi’e dan jumhur (kebanyakan /
majoriti) ulamak Syafi’iyyah adalah tidak sampai kepada si mati. Penjelasan ini
telah diulang-ulang di beberapa tempat dalam kitab Syarah Muslim….”
Sementara
itu, Syeikh al-Haitsami asy-Syafi’e rahimahullah menyatakan di dalam kitabnya الفتاوى الكبرى الفقهية seperti
berikut:
الميت لا يقرأ على ما أطلقه المتقدمون من ان القراءة لا تصله اي الميت
لان ثوابها للقارئ والثواب على عمل لا ينقل عن عامل ذلك العمل، قال تعالى: وان ليس
للانسان الا ما سعى.
“Orang yang
sudah mati tidak boleh dibacakan al-Qur’an berdasarkan pendapat daripada para
ulamak terdahulu, yakni bahawa bacaan al-Qur’an pahalanya tidak sampai kepada
si mati kerana pahala bacaan itu hanya untuk pembaca. Pahala amalan juga tidak
akan dipindah-pindahkan dari orang yang mengamalkannya (kepada orang lain)
berdasarkan firman Allah: “Dan manusia tidak memperoleh pahala kecuali dari
amalan yang dikerjakannya sendiri….”
Imam Muzani
asy-Syafi’e rahimahullah berkata di dalam kitab هامش
الام للشافعى juz.
7, ms. 269:
فأعلم رسول الله مثل ما اعلم الله من ان جناية كل امرئ عليه كما ان
عمله له لا لغيره ولا عليه.
“Rasulullah
telah memberitahu sebagaimana Allah juga telah memberitahu bahawa dosa setiap
orang harus dia tanggung sendiri sebagaimana pahala amal kebaikan juga untuk
dirinya sendiri, bukan untuk orang lain…”
KEDUA
Tidak
dinafikan di sana wujud perbezaan pandangan di kalangan para ulamak berkenaan
persoalan ini. Maka sikap yang benar dalam menghadapi perselisihan ini ialah
dengan kembali kepada al-Qur'an dan al-Sunnah Rasulullah yang sahih.
Berdasarkan
ini, kita bertanya kembali kepada pihak yang memfitnah golongan Wahhabi, di
manakah dalil daripada al-Qur'an dan al-Sunnah Nabi yang sahih yang menunjukkan
bahawa disyariatkan memindahkan pahala bacaan al-Qur'an daripada orang yang
hidup kepada orang yang telah mati?
Rasulullah
shalallahu 'alaihi wasallam juga pernah kehilangan isteri tercinta dan anak
tersayang serta ribuan para sahabat yang gugur di medan jihad, apakah
Rasulullah pernah mengirimkan pahala ayat-ayat tertentu di dalam al-Qur'an
kepada mereka yang telah pergi meninggalkan baginda? Jika tidak, apakah:
1-
Rasulullah tidak sayang kepada mereka semua?
2- Apakah
Rasulullah jahil mengenai keutamaan menghadiahkan pahala kepada orang islam
yang telah meninggal dunia hingga baginda tidak mengamalkannya dan tidak
mengajarkannya kepada kaum muslimin?
KETIGA
Persoalan
menarik untuk difikirkan bersama adalah, apakah adil apabila sebahagian besar
para ulamak bermazhab Syafi'e yang berpendapat tidak sampai pahala bacaan
al-Qur'an yang dihadiahkan kepada si mati tidak dikatakan sesat sementara para
pendukung Sunnah Nabi yang berpegang kepada pandangan yang sama baru dikatakan
sebagai sesat?
Wallahu
a'lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan