PELIK, Jabatan Agama Islam Selangor membuat
pendirian memusuhi aliran Islam yang disebut sebagai ‘Wahabi’. Pertama jabatan itu mendakwa ‘wahabi’ boleh
mengelirukan akidah dan kedua mahu sebuah universiti yang berpusat di Madinah
dinyahkan dari Selangor!
Pendirian JAIS menyebut, “fahaman wahabi adalah
fahaman yang boleh mengeliru dan membahayakan akidah serta memecahbelahkan
masyarakat Islam…”. Berkenaan
bencinya kepada Universiti Madinah Antarabangsa (MEDIU), “Al-Madinah
International University (MEDIU) dikellilingi oleh orang yang berfahaman wahabi
dan sedang giat menanam serta menyemai unsur-unsur wahabi. Sehubungan dengan itu jabatan ini
berpendirian bahawa MEDIU sewajarnya diharamkan untuk beroperasi di negeri
Selangor.”
Kebanyakan orang awam tidak tahu apa yang disebut
sebagai Wahabi. Penceramah-penceramah juga tidak banyak yang membangkitkan
Wahabi walaupun JAIS begitu bimbang sehingga mahu sebuah universiti
ditutup. Ada satu kumpulan yang nadi
hayatnya bergantung kepada cerca dan maki-hamun kepada Wahabi, iaitu Ahbash.
Untuk mengenalpasti yang dikatakan Ahbash, mereka sering bercakap ‘akidah ahli
sunah wal-jamaah’ dan berslogankan ‘Allah wujud tak bertempat’. Dari situlah mereka mendakwa orang yang tidak
sefaham dengan mereka dalam mengenali sifat-sifat Allah dilabel Wahabi. Kerana itulah, mereka mendakwa Wahabi
tersesat akidah, terkeluar daripada Ahli Sunah wal-jamaah.
Bukan mudah orang dapat memahami maksud akidah yang
difahami puak Ahbash. Pemahaman akidah
yang disampaikan penuh dengan laras bahasa falsafah. Oleh kerana sukarnya orang memahami, akhirnya
orang awam diajar supaya wajib menerima Sifat 20 sebagai satu-satunya cara
belajar akidah. Maka antara ciri mereka
yang dikatakan Wahabi ialah menolak belajar akidah cara Sifat 20. Sebab itulah agaknya Wahabi dikatakan
‘membahayakan akidah’.
Antara mereka yang telah didakwa Wahabi ialah
mantan Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainal Abidin, Mufti Perlis Dr Juanda, mantan
MB Kelantan TG Nik Abdul Aziz disebabkan tidak mengamalkan Maulidur Rasul serta
menolak Tahlil Arwah, Presiden Pas TG Hj Abdul Hadi Awang disebabkan menerima
sifat Allah di langit seperti dalam al-Quran dan hadis, serta mantan Perdana
Menteri Abdullah Ahmad Badawi disebabkan program Islam Hadhari. Puak Ahbash mendakwa negeri Perlis
mengamalkan ajaran Wahabi sepenuhnya.
Jauh daripada itu seorang terdakwa Ahbash tegar
membuka blog dengan tajuk ‘Wahabi kafir’.
Facebooknya juga mempunyai banyak pengikut.
Akhirnya orang yang gemar mendakwa wahabi
sebagai amalan agama orang yang negatif
berkisar pada ayat-ayat berikut:
Siapa solat subuh tidak membaca qunut, dia wahabi.
Siapa tidak mahu amalkan tahlil arwah dia wahabi.
Itulah yang JAIS dan mereka yang sefaham dengannya
mengatakan Wahabi memecahbelahkan masyarakat Islam. Di Malaysia, punca besar
perpecahan umah adalah politik. Jika ada
yang mendakwa perpecahan disebabkan orang berbeda pendapat dan dakwaan Wahabi,
itu pembong besar!
Selain itu terdapat dua perkara yang telah
diajarkan oleh guru-guru agama berkenaan Wahabi di Malaysia.
Pertama:
Sesiapa melakukan amal ibadah yang ada dalil tetapi tidak biasa
diamalkan oleh majoriti umat Islam Malaysia, maka dia Wahabi. Contohnya jika
berwuduk dengan menyapu semua bahagian kepala, bukan mencuitkan air di sebagian
kecil kepala, dia Wahabi. Dalam al-Quran ayat 6 surah al-Ma’idah jelas perintah
Allah mengajar agar menyapu kepala dengan air. Nabi s.a.w. juga jelas mengajarkan
dengan cara menyapukan air dengan kedua-dua tangan dari dahi ke belakang dan
membalikkan semua ke depan kepala.
Kedua:
Sesiapa meninggalkan amalan agama biasa umat Islam Malaysia dengan alasan tiada dalil al-Quran dan Sunah,
maka dia Wahabi. Contohnya meninggalkan amalan kenduri arwah dengan bacaan
tahlil yang ada modul (susunan) ayat-ayat al-Quran tersendiri, sedangkan modul
itu bukan susunan daripada Nabi s.a.w.
Atas sebab sangka buruk terhadap orang yang menjaga
sunah nabi (dengan dituduh Wahabi sesat) maka malanglah sebuah institusi agama
utama dalam negeri sanggup bertegas untuk mengharamkan sebuah universiti. Sepatutnya sebuah institusi agama yang dihuni
banyak ustaz dan ulama sanggup menjelaskan sesuatu isu agama berdasarkan sumber
asal, al-Quran dan sunah. Peliklah, jika
bercakap hal agama, sandarannya ialah kata-kata orang pandai sahaja dan warisan
amalan sejak dahulu-kala. Susahkan
golongan agama di jabatan agama memberikan dalil al-Quran dan sunah yang sahih
sebagai penjelasan?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan