ENTAH
kerna memang inilah akhir zaman atau semua perselisihan sesama umah merupakan
pilihan manusia, hanya Allah yang tahu.
Dengan mengamalkan demokrasi (banyak yang meminta demokrasi tulen),
dengan mudah umah terbelah kepada dua atau tiga kumpulan. Terbelah dan saling bermusuhan, mencari jalan
dan ruang menjatuhkan kumpulan muslim lain dengan apa cara sekalipun. Tidak
lain, ini bertujuan untuk memastikan hanya kumpulannya yang berkuasa dan
selainnya mesti dilenyapkan. Semua ini dikatakan sihat dalam amalan demokrasi
moden dan dianggap lambang ketinggian tamadun.
Apakah
bedanya permusuhan dua pihak muslim di negara kita dengan permusuhan dua pihak
muslim pada zaman akhir pemerintahan Sayyidina Usman dan terbelahnya Perang
Siffin antara pasukan Khalifah Ali Abi Talib dan Muawiyah Abi Sufyan? Jika Pas dan Umno saling mahu mengalahkan
antara satu sama lain, maka begitulah antara pasukan Ali Abi Talib dan Muawiyah
Abu Sufyan. Mungkin muslim yang menjadi aktor
utama dan para pengikut dalam parti politik menerima permusuhan sesama muslim sebagai
satu hukum alam, kesinambungan sejarah atau demi melahirkan satu kumpulan
terbaik, namun apakah sikap para sahabat nabi menghadapi situasi zaman fitnah
itu. Jika zaman Perang Siffin adalah
satu fitnah, maka perselisihan Umno-Pas juga fitnah dan mula membakar dengan
perhimpunan Bersih 2.0 dan Bersih 3.0. Darah telah pun tumpah.
Prinsip
al-Quran ialah menyatukan manusia. Tidak
ada ayat yang membenarkan perselisihan umah apa lagi sehingga antara dua
pasukan muslim menumpahkan darah. Ayat 103 surah Ali Imran, “Dan berpegang
teguhlah dengan tali (agama) Allah dan jangan kamu bercerai berai…” Seruan
Allah mengenai perpaduan ada pada ayat 13 surah as-Syura, dan ayat 10 surah al-Hujurat.
Oleh
itu menjadi kewajiban kepada setiap pemerintah muslim untuk menyatukan
umah. Jika sehingga berlaku fitnah
perang sebagaimana pada zaman Khalifah Ali bin Abiu Talib, maka jelas khalifah
itu juga telah meminimumkan perang dan menuju jalan penyatuan. Tentu penuntut ilmu sejarah maklum apa yang
dilakukan terhadap para sahabat nabi yang terlibat dalam Perang Jamal. Bahawa Khalifah Ali tidak menghabislunaskan
mereka. Lihat pula bagaimana peluang
yang Allah berikan kepada pasukan Khalifah Ali untuk menghabislunaskan pasukan
Muawiyah bin Abu Sufyan dalam Perang Siffin.
Apabila ada permintaan damai, walhal pasukan khalifah hampir pasti
dengan kejayaan gemilang namun khalifah yang berpegang kepada al-Quran dan sunah
nabi itu telah melakukan gencatan senjata.
Demikian juga sikap yang ditunjukkan oleh putera Khalifah Ali bin Abi
Talib iaitu al-Hassan yang mahu diangkat sebagai pewaris jawatan khalifah
sebaik kewafatan ayahnya, maka beliau lebih mengutamakan keutuhan jamaah
muslimin. Al-Hassan bin Ali bin Abi
Talib telah menyerahkan kekuasaan jawatan Khalifah kepada Muawiyah bin Abi
Sufyan. Dengan itu keutuhan umah terjaga dan terhentilah fitnah
permusuhan sesama muslim.
Bagaimana
sikap para sahabat yang diredai Allah dalam suasana fitnah permusuhan sesama muslim
itu? Ada antara sahabat yang diseru oleh
masyarakat muslim untuk mengepalai perlawanan demi melaksanakan keadilan dan menumpaskan
kezaliman pemerintah. Bagus dilihat
apakah sikap seorang sahabat nabi yang melewati usia bersama pemerintahan
Rasulullah s.a.w., Khalifah Abu Bakar as-Siddiq r.a., Khalidah Umar al-Khattab
al-Faruq r.a., Khalifah Usman bin Affan r.a., Khalifah Ali bin Abu Talib r.a.,
Khalifah Muawiyah bin Abi Sufyan r.a., Khalifah Yazib bin Muawiyah, Khalifah
Muawiyah bin Yazid dan Khalifah Abdul Malik bin Marwan. Beliau adalah Abdullah bin Umar bin
al-Khattab atau Ibnu Umar r.a., putera Khalifah Umar al-Khattab.
Sejarah
telah merakan bahawa Ibnu Umar r.a. sentiasa membai’ah semua khalifah dalam
situasi apa pun. Sekalipun ada masanya
muncul seorang lelaki mengobarkan semangat menentang khalifah yang didakwa
melakukan kezaliman, Ibnu Umar r.a. tetap dengan prinsip mengutamakan keutuhan
umah atau jamaah daripada menyertai kempen atau gerakan melawan pemerintah. Hal ini dapat dilihat tatkala berlaku fitnah
zaman pemerintahan Khalifah Yazid bin Abi Sufyan.
Ibnu
Umar r.a. tetap tidak mencela Khalifah Yazid malah terus membai’ah
khalifah. Ketika berlaku pemberontakan
di Madinah terhadap Khalifah Yazid oleh Abdullah bin Muthi, Ibnu Umar telah
mendatangi Abdullah bin Muthi dengan membacakan sabda nabi (maksudnya) “Barang
siapa melepaskan diri daripada ketaatan, maka dia akan bertemu dengan Allah
pada hari kiamat tanpa memiliki alasan perbuatannya. Dan barang siapa mati sedang di lehernya
tidak terdapat pembai’atan (terhadap pemimpin) maka dia mati dalam keadaan
jahiliyah.” (Hadis riwayat Muslim)
Kepada
penduduk Madinah yang telah memutuskan bai’ah kepada Khalifah Yazid, Ibnu Umar
r.a. mengumpulkan ahli keluarganya dan memberikan sabda Rasulullah s.a.w. “Pada
hari kiamat akan ditegakkan satu bendera bagi setiap pengkhianat.” Kata Ibnu Umar lagi, “sesungguhnya kita telah
membai’at lelaki ini kerna perintah Allah dan rasul-Nya, dan aku tidak
mengetahui pengkhianatan yang lebih besar ketika seorang lelaki dibai’at kerana
Allah dan rasul-Nya namun dia diperangi.
Sesiapa pun di antara kalian yang menarik ketaatan daripada pemimpin
(Khalifah Yazid) dan tidak mengikutinya, maka perbuatannya menjadi pemisah
antara aku dan dia.” (Diriwayatkan oleh al-Bukhari dalam sahihnya)
Ibnu
Umar r.a. adalah seorang yang berwatak pemimpin dan mempunyai pengaruh
besar. Ketika berlaku fitnah besar
setelah Khalifah Usman bin Affan terbunuh banyak orang menyeru kepada Ibnu
Umar, “sesungguhnya engkau adalah pemimpin dan putera seorang pemimpin, maka
keluarlah agar umat ini dapat membai’atmu.”
Dengan pantas Ibnu Umar r.a. menjawab, “Demi Allah, aku tidak akan
menjadi penyebab tumpahnya darah sesama muslim.”
Kemudian
pada masa kewafatan Khalifah Muawiyah bin Yazid bin Abi Sufyan, keadaan
masyarakat muslim menjadi huru hara. Banyak pihak membentuk kumpulan dan
menyatakan paling berhak menjawat khalifah.
Ibnu Umar r.a. mengasingkan diri daripada semua kumpulan atau parti,
tidak membai’at mana-mana yang mendakwa sebagai khalifah. Beliau didatangi oleh seorang ahli keluarga
Bani Umayyah, Marwan al-Hakam. Marwan
al-Hakam berkata, “Hulurkan tanganmu agar kami dapat membai’atmu kerna
sesungguhnya engkau adalah pemimpin dan putera pemimpin bangsa Arab.” Ibnu Umar r.a. berkata, “Apa yang harus
kubuat dengan penduduk Timur?” Marwan
menjawab, “Kita serang mereka sehingga mahu membai’atmu.” Maka dijawab Ibnu Umar r.a. “pada usia
mendekati 70 ini aku tidak ingin diriku menjadi penyebab terbunuhnya seseorang.”
(diriwayatkan oleh Ibnu Saad dalam at-Thaqabat)
Sikap
Ibnu Umar r.a. yang lain ialah tidak menyertai mana-mana kumpulan muslim yang
bermusuhan berebut kekuasaan atas nama apa pun.
Beliau mengasingkan diri daripada tempat kekacauan itu. Beliau tahu dirinya seorang yang
ditunggu-tunggu untuk memberikan pendirian memihak kepada siapa. Hal ini dapat dilihat apabila beliau mengasingkan diri ke Makkah apabila berlaku
suasana kacau di Madinah.
Sikap
seorang sahabat yang berpegang kepada al-Quran dan sunah ini jelas memastikan
keutuhan jamaah atau kesatuan umah sekalipun menyedari ada kekurangan pada
khalifah yang memerintah. Baginya
ketaatan kepada pemerintah merupakan suruhan wahyu dan rasul-Nya, maka setiap
muslim tidak boleh melepaskannya.
Bagi
orang-orang yang memahami permasalahan ini, terus bersatu dalam jamaah muslimin
bersama pemimpin yang dikatakan zalim masih jauh menjamin kelangsungan beragama
berbanding mengobarkan kempen dan gerakan melawan pemerintah. Apabila pemerintah yang dikatakan zalim
dicerca dan ditanggalkan maruahnya umah berpecah dan bermusuhan antara pengikut
pemimpin dan penentangnya. Itulah fitnah dan ruang kehancuran. Apabila luasnya permusuhan sesama muslim,
mereka tidak menemui apa yang dinamakan kehebatan umah yang dipilih Allah,
melainkan kehinaan sewaktu di dunia lagi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan