Oleh:
Fathul Bari Mat Jahaya
LABEL
dan gelaran buruk merupakan satu dari senjata ampuh yang digunakan oleh Barat
dan medianya kepada ajaran Islam. Justeru saban waktu, saban zaman muncul
bermacam-macam sandaran buruk dilekatkan kepada ajaran Islam yang murni. Ada
yang disebutkan sebagai militan ekstremis, konservatif, radikal dan sebagainya.
Jika sesebuah tindakan itu dilihat sebagai memihak kepada pihak Barat,
maka disandang istilah yang sedikit lunak seperti progresif (Greg Barton),
pragmatik, dan sederhana. Namun belum pernah sekalipun kita terdengar media
khususnya dari Barat menyebutkan bahawa inilah ajaran Islam yang sebenar!
Selain
menjadi senjata yang paling ampuh, label juga adalah sebuah pertahanan yang
amat mapan. Selalunya dek kerana sudah kering hujah atau mati akal, maka dengan
gegabah mereka memetik sandaran itu dan ini, lalu memberikan label-label buruk
kepada pihak yang tidak bersetuju dengan pandangannya. Hal ini tidak
sahaja berlaku di kalangan media, sebaliknya juga wujud di kalangan segelintir
golongan yang menyandang gelar ahli akademik mahupun ilmuwan agama. Mutakhir
ini seperti muncul konfrontasi dingin di kalangan agamawan baik yang bergelar
ustaz hinggalah kepada mereka yang menyarung jubah doktor dan professor.
Ada
yang menuduh si polan sesat, ada yang didakwa Islam liberal, juga ada yang
ditohmah membawa ajaran plural (persamaan agama). Salah satu dari tuduhan
yang sering di dengungkan kepada golongan yang mahu berpegang teguh hadis Nabi,
khususnya dalam bab interaksi dengan pemerintah ialah tuduhan sebagai
literalis. Atau dalam istilah klasiknya disebut sebagai zahiri, merujuk kepada
golongan yang memahami nas al-Quran dan sunah secara zahir.
Situasi
sulit yang timbul ialah apabila ada kelompok-kelompok manusia yang mendahulukan
akal dan rasional lebih dari dalil ketika berhujah. Mereka menjadikan al-Quran
dan As-Sunnah sebagai sokongan, manakala akal dan rasional dijadikan dasar.
Ini sikap yang bertentangan dengan akidah ahlus sunnah wal jamaah, yang
menjadikan al-Quran dan sunah sebagai dasar, manakala akal dan rasional sebagai
sokongan. Kita perlu menyesuaikan rasional dan pemahaman mengikut al-Quran dan
sunah, bukan sebaliknya.
Golongan
seperti ini seringkali berhujah dengan realiti. Asal sahaja berhujah, dalil
mereka realiti, begitulah seterusnya. Walhal mereka sering tertipu dengan
realiti. Tuduhan literalis sangat berkait-rapat dengan teks dan konteks
sesuatu dalil. Golongan yang dituduh literalis sering dikatakan hanya memahami
teks tanpa mendalami konteksnya. Ironi lagi memeningkan ialah apabila golongan
yang menuduh ini menggunakan dalil salah teks apatah lagi konteksnya, sebagai
contoh hadis jiran digunakan untuk interaksi dengan pemerintah. Juga
menggunakan alasan ijtihad Khalifah Umar al-Khattab untuk tidak melaksanakan
perintah al-Quran membahagi harta rampasan perang kepada tentera.
Sekali
lagi mereka beralaskan teks dan kontekstual. Walhal golongan ini yang salah
konteks. Khalifah Umar al-Khattab bertindak atas kefahamannya menyeluruh
terhadap nas Kitab dan sunah. Bahkan beliau termasuk khalifah yang diberi
petunjuk khulafa ar-rasyidin. Dan siapakah pula empunya gerangan berasa dirinya
setanding Umar al-Faruq, walaupun Umar tidak menyandang gelar professor mahupun
visiting scholar! Dan jangan kita lupa, Umar al-Khattab antara sahabat
Nabi yang sangat tegas, teguh berpegang dengan sunah Nabi. Perkataan beliau
yang sangat masyhur dirakamkan ketika mencium Hajarul Aswad,
“Aku
tahu, sesungguhnya engkau hanyalah batu biasa. Andaikan aku tidak melihat
Rasulullah SAW menciummu, sudah tentu aku tidak akan melakukan (mencium Hajar
Aswad).”
Nah
bukankah ucapan dan tindakan ini sangat berbau literalis dan tekstual.
Berdalilkan
kontekstual untuk meninggalkan teks
Sebilangan
tentera Islam pada Perang Uhud meninggalkan perintah Nabi untuk tetap bertahan
atas Bukit Uhud, atas alasan konteksnya sudah berubah; yakni tentera Islam
sudah menang. Kita lihat apa yang diriwayatkan oleh sahabat Barra bin Azib yang
terdapat dalam Sahih Bukhari disebutkan: Ketika kami menghadapi kafir
Quraisy, mereka melarikan diri, sehingga aku melihat kaum wanita mereka melarikan
diri dan meninggalkan bukit sambil mengangkat betis sehingga ternampak
gelang-gelang kaki mereka. Dalam keadaan itu, tentera Islam terus mengejar
musuh yang lari lintang pukang yang meninggalkan begitu banyak harta perang.
Menyaksikan musuh mula meninggalkan medan perang dan tiada lagi ancaman
serangan terhadap tentera Islam telah mengubah keadaan.
Pasukan
memanah di Bukit Uhud yang diamanahkan oleh Rasulullah supaya tetap di situ
sama ada dalam keadaan menang atau kalah, mula lupa arahan itu. Mereka mula
bangun dan meninggalkan kedudukan masing-masing sebagai pemanah tepat. Kesan
dari meninggalkan perintah Nabi kerana melihat konteksnya sudah berubah,
akhirnya Allah memberi peringatan dan pengajaran memberi kekalahan kepada
tentera Islam ketika itu.
Demikian
halnya juga ada kelompok yang cuba menafikan dalil atau membenamkan kefahaman
asal terhadap sesuatu dalil atas alasan mencari kemudahan, kelapangan dan juga
mengelakkan dikatakan sebagai sulit, sempit dan jumud.
Syaikh
Dr. Soleh Fauzan al-Fauzan, seorang ulama senior lagi disegani di Tanah Arab
ketika mengomentari hadis perselisihan umat menjelaskan, maka tidak boleh bagi
kita untuk mengambil pendapat-pendapat yang kita inginkan atau sesuai dengan
keinginan dan nafsu kita. Atau mengatakan, “Ini lebih lapang dan lebih mudah
bagi manusia, dan sikap lunak adalah diperintahkan.’ Ini adalah perkataan
batil, seperti diucapkan oleh para penulis pada waktu sekarang ini dan pengikut
hawa nafsu.
Jelas
beliau lagi, sekarang semua tulisan bersuara untuk mengambil pendapat-pendapat
dan sikap yang lunak terhadap manusia. Jika mereka dikembalikan kepada dalil,
mereka akan mengatakan ia sulit, sempit dan jumud. Perkataan ini adalah
kufur; kerana orang yang mengucapkannya berpandangan bahawa mengambil dalil
adalah sulit! Orang yang berkata seperti ini adalah kafir. Mengambil dalil
adalah suatu kelapangan bukan kesempitan. Dan itu adalah jalan mudah yang
diberikan oleh Allah. (lihat: Syarah Manzhumah Ha‘iah fi Akidah Ahlus Sunnah wal
Jamaah, oleh Syaikh Dr Soleh bin Fauzan al-Fauzan, ms. 263, Pustaka Salafiyah,
Jakarta, (2008)
Mereka
menjolok ahlul hadith dengan gelaran tersebut hanya kerana ahlul hadith
berpegang teguh kepada hadis-hadis Rasulullah. Mereka mengira bahawa
hadis-hadis itu terpisah daripada ilmu dan ilmu itu adalah apa yang dijelmakan
oleh syaitan kepadanya berupa hasil-hasil pemikiran mereka yang rosak, was-was
daripada dada-dada mereka yang gelap, bisikan-bisikan hati mereka yang kosong
daripada kebaikan. Sebenarnya ucapan-ucapan, hujah-hujah, dan syubhat-syubhat
mereka semuanya kosong, tidak ilmiah, dan batil.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan