DALAM
akhbar, jika ada berita cerai-berai perkahwinan tentulah dalam dunia
artis. Bukan hanya golongan artis yang
dikira gagal perkahwinan, tetapi pasaran berita artis bercerai sangat luas. Jika yang bercerai orang desa, tak menjadi
berita apa-apa. Jadi, apa cerita mereka
bercerai?
Kebanyakan
orang bercerai kerana bermasalah yang tidak boleh diselesaikan bersama. Ada yang sudah berminggu-minggu atau berbulan
tidak tinggal serumah, kemudian si suami melafazkan cerai kepada
isterinya. Ada yang berulang-alik ke
mahkamah syariah untuk meminta kebenaran mahkamah, demi perceraian. Dalam drama pun kerap dipaparkan babak cerai-berai
perkahwinan. Maka kalau orang mahu
bercerai, ikutlah apa yang diceritakan dalam akhbar atau drama TV. Apa itu? Kalau dicerai, si suami akan
menghalau mantan isterinya dari rumah, atau menghantar mantan isterinya itu ke
rumah ibu bapanya. Itu dikira paling
lembut. Apakah perkiraan edah bagi
isteri? Tak tahu!
Sekalipun
wajib berkursus untuk mendirikan rumah-tangga, cara-cara bercerai yang
diajarkan dalam Islam kurang diajarkan. Mood
kursus ialah mahu kahwin dan bahagia, maka penganjur kursus pun tak mahu
memasukkan bab cerai. Bisnis akan rugi,
sebab tiada pelanggan lagi. Islam
mengizinkan perceraian, bukan
mengutuknya. Kerna itu Allah
ajarkan muslim menjalani proses perceraian yang adil dan nyaman. Kaedah wahyu bukan seperti yang difahami oleh
orang Barat atau mereka yang mengutamakan hawa nafsu.
Lihat
bagaimana Allah mengajar kepada Nabi s.a.w. ketika berlaku perceraian. Sekalipun suami isteri sudah bercerai, namun
si suami masih wajib menanggung kehidupan mantan isterinya termasuk tidak
membenarkan keluar rumah, selama dalam edah.
Apabila berlaku perceraian, emosi dalam gawat dan marah! Itu runtunan hawa nafsu, bukan akal dan
iman. Allah menuntun manusia ke jalan
iman dan takwa, maka diperintahkah suami isteri itu masih tinggal dalam rumah
yang asal, namun ditemani oleh ahli keluarga yang lain. Mereka menjadi perantara dalam apa keadaan
pun. Suami isteri dalam edah cerai tidur
berasingan, selama tiga bulan atau waktu edah isteri. Selama edah itu, apakah perasaan marah terus
membara yang tak kunjung padam? Tidak, marah hanya seketika, yang fitrah adalah
ketenangan. Selama jiwa tenang itulah
suami dan isteri akan lapang berfikir mengenai nasib perkahwinan yang
dibina. Hal anak-anak, harta sepencarian
dan maruah dua keluarga. Mereka juga akan
kenang-mengenang zaman ketawa bahagia, apakah sekarang sudah tidak bisa ketawa
lagi? Lama kelamaan, amarah sirna dan
cinta kembali mengambil tempat. Maka rujuklah kembali suami isteri.
Adakah
jika sudah bercerai dan tinggal
berasingan, maka rasa cinta akan menggantikan amarah? Mungkin saja lebih gawat dengan batu api
penghasut sebelah suami dan isteri.
Maksud
firman Allah: “Wahai nabi, apabila kamu menceraikan isteri-isterimu maka
hendaklah kamu ceraikan mereka pada waktu mereka dapat (menghadapi) edahnya dan
hitunglah waktu edah itu, serta bertakwalah kamu kepada Allah Tuhanmu. Jangan kamu keluarkan mereka dari rumahnya
dan jangan (diizinkan) keluar kecuali jika mereka melakukan perbuatan keji yang
jelas. Itulah hukum-hakam Allah, dan
sesiapa melanggar hukum-hakam Allah maka sungguh dia telah berbuat zalim
terhadap dirinya sendiri. Kamu tidak
mengetahui barangkali setelah itu Allah mengadakan suatu ketentuan yang baru.
(65:1)
Maksud
firman Allah: Maka apabila mereka telah
mendekati akhir edahnya, maka rujuklah (kembali kepada) mereka dengan
baik atau lepaskan mereka dengan baik, dan persaksikanlah dengan dua orang
saksi yang adil antara kamu, dan hendaklah kamu tegakkan kesaksian itu kerna
Allah. Demikianlah pengajaran itu
diberikan kepada kepad aorang yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat. Sesiapa yang bertakwa kepada Allah nescaya
Dia akan membuka jalan keluar baginya.
(65:2)
Menurut
Anas bin Malik r.a., ayat 1 surah at-Talaq diturunkan apabila Rasulullah s.a.w.
menceraikan isterinya, Hafsah. Maka Hafsah
pun pulang kepada keluarganya. Maka
turunlah ayat itu yang memerintahkan Rasulullah memberi nafkah kepada Habsah
sampai habis edahnya. Kemudian malaikat
Jibril memberitahu Rasulullah agar baginda merujuk kembali kepada Habsah kerna
Hafsah termasuk wanita ahli puasa dan solat malam. (riwayat Ibnu Abi Hatim).
Sungguh,
kerja meneladani sunah nabi merupakan kerja rumit, hanya dilakukan oleh insan
yang menyerah diri kepada Allah dan rasul-Nya.
Namun di sanalah Allah memberi jalan hidup bahagia, sementara yang
melupakan sunah nabinya tersasar daripada jalan bahagia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan