Pengikut

Jumaat, Mei 25, 2012

BENARKAH dia faham Islam?


TIDAK ada sesiapa yang cintakan Islam akan marah dengan pengakuan seorang bukan Islam bahawa dia sudah memahami Islam.  Malah dalam sistem yang dinamakan demokrasi, perkara seorang bukan Islam menyatakan faham Islam adalah lumrah.  Namun apabila kenyataan yang dia faham Islam diungkap dengan nada menyindir sesuatu pihak, adakah benar dia jujur mengatakan faham Islam atau hanya menggunakan perkataan Islam untuk dijadikan modal menjaja dirinya?

Sebenarnya, apabila beliau menyatakan sudah faham Islam semua orang ternanti-nanti apakah yang telah difahaminya.  Malangnya, sejak beliau membuat pengakuan sudah memahami Islam berbanding zaman ‘kejahilan’nya pada masa lampau, tidak ada mana-mana media yang memaparkan hasil temubual dengan tokoh berkenaan. 

Apabila seseorang bukan Islam yang asalnya tidak faham Islam  kemudian menyatakan faham Islam, ini merupakan satu berita.  Berita ialah satu kejutan daripada biasa.  Malangnya berita itu terus dilepaskan begitu saja.  Tidak ada majalah atau akhbar dalam internet pun yang melebarkan maklumat kefahamannya terhadap Islam.

Benarkah beliau sudah faham Islam atau hanya melelong Islam untuk mencari sokongan politik orang Islam?  Malang benar jika beliau juga sudah berani melambung-lambung Islam untuk berpolitik.  Begitulah apabila Islam dipolitikkan, maka orang lain juga mengambil bahagian.

Harap pandangan saya salah dan ada yang membuktikan bahawa beliau memang sudah faham Islam dan menjadi sebagian kebanggaan kita bersama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan