Pengikut

Jumaat, Mei 06, 2011

MASJID al-Mujahidin pekan Bagan Terap


Pekan Bagan Terap merupakan satu kawasan di daerah Sabak Bernam Selangor.  Terdapat sebuah masjid yang merupakan pusat kegiatan agama Islam dan komuniti masyarakat setempat.  Masjid al-Mujahidin telah dibuka dengan rasminya oleh Tuanku Sultan Selangor Duli Yang Maha Mulia Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah al-Haj ibni almarhum Sultan Hishamuddin Alam Shah al-Haj Atiqillah pada hari Jumaat 10 Syaaban 1412H bersamaan 14 Februari 1992.


Masjid al-Mujahidin boleh menampung hampir 1000 jemaah pada satu masa menjadi tumpuan umat Islam melakukan solat berjamaah setiap solat fardu.  Jumlah jemaah solat Jumaat dan sewaktu solat sunat Tarawih menjadi berpuluh-puluh kali ganda berbanding solat fardu lima waktu.

Menurut Setiausaha masjid En Khasmawai bin Saidon, sumber kewangan masjid yang utama ialah daripada sumbangan orang ramai.  Berdasarkan rekod kutipan bulanan, sumbangan ini melebihi RM1000.00 pada setiap bulan, selain mempunyai beberapa ekar tanah wakaf yang ditanam kelapa sawit.

Masjid ini mencatat sejarahnya sendiri pada bulan Ramadan tahun lepas (2010), dikunjungi oleh DYMM Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah al-Haj ibn almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah al-Haj.  Baginda telah mencemar duli untuk berbuka puasa bersama rakyat jelata dan menyampaikan sumbangan kepada fakir miskin.

Dari sudut pentadbiran, Masjid al-Mujahidin diterajui oleh Ustaz Ahmad bin Abdul selaku Pemangku Nadzir untuk sesi 2011/12.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan