Pengikut

Sabtu, April 09, 2011

BACA surah al-Kahfi pada malam Jumaat


UMAT Islam di Nusantara melayani malam Jumaat dengan bacaan surah Yasin.  Sudah menjadi seakan satu ketetapan khusus, sehingga dimasukkan dalam jadual mingguan masjid untuk acara membaca surah itu pada setiap Khamis malam Jumaat.


Terdapat satu hadis bertaraf marfu (iaitu hadis yang tidak sampai kepada Rasulullah) yang menjadi pegangan orang-orang dahulu.  Orang-orang zaman sekarang sebenarnya tak banyak yang tahu mengenai hadis marfu ini, apa lagi nilaian hadis ini sama ada sahih atau daif.

Dalam buku Bid’ah Hasanah Tokok Tambah Amalan Rasulullah oleh Mohd Yaakub Mohd Yunus (Karya Bestari, 2008) dalam muka surat 39-41 diterangkan mengenai kedudukan hadis ini.

Maksud hadis ini ialah: Sesiapa yang membaca Yasin pada malam Jumaat akan diampunkan dosa-dosanya.

Mohd Yaakub Mohd Yunus mengambil huraian Syeikh Nasiruddin al-Bani mengenai kedudukan hadis ini.  Dicatatkan bahawa ‘hadis ini sangat lemah (dhaif jiddan). Hadis ini turut diriwayatkan oleh al-Asfahani dalam al-Targhib wa al-Tarhib melalui jalan periwayatan daripada Zaid bin al-Haris,  daripada al-Aghlab bin Tamim, daripada Ayyub dan Yunus daripada al-Hassan dan daripada Abu Hurairah.

“Hadis ini sangat lemah.  Masalah dalam sanad ini melibatkan al-Aghlab bin Tamim yang menurut Ibn Hibban bahawa al-Aghlab adalah munkarul hadis.  Al-Aghlab meriwayatkan daripada orang-orang yang tidak dipercayai kebenaran hadis-hadisnya. Cara beliau meriwayatkan hadis ini dianggap salah sehingga hadis itu tidak boleh dijadikan hujah. Tambah beliau tentang perawi bernama Zaid bin al-Haris, barangkali dia (Zaid bin al-Haris) tersilap dalam meriwayatkan hadis.

“Hadis ini juga diriwayatkan dalam kitab Amal al-Yaum wal Laylah, hadis bernombor 668 dan turut diriwayatkan oleh Ibn Adi dalam al-Kaamil Jilid 1, muka surat 416 tanpa disebut tentang malam Jumaat (maksud yang terlulis ialah: (Sesiapa yang membaca surah Yasin) setiap hari dan setiap malam semata-mata mencari keredaan Allah, akan diampunkan dosa-dosanya.”

Apakah pilihan lain setelah mengetahui hadis membaca Yasin malam Jumaat sebagai tidak sah? Ada satu hadis menganjurkan umat membaca surah al-Kahfi pada malam Jumaat yang sahih.

Maksud sabda Rasulullah:  Sesiapa yang membaca surah al-Kahfi pada hari Jumaat maka dia diberi cahaya yang menerangi antara dua Jumaat.  (Riwayat al-Baihaqi dan al-Hakim).

Selain sudah menjadi adat membaca Yasin, surah ini agak pendek jika dibandingkan dengan surah al-Kahfi. Itu agaknya yang menyusahkan masyarakat kita beralih kepada surah al-Kahfi.

3 ulasan:

  1. as salam, syukran atas perkongsian enta ini...
    teruskan berjuang dengan menegakkan as sunnah wal jamaah wahai saudara..

    BalasPadam
  2. Assalammualaikum wahai saudara semua. Terima kasih memberi pengetahuan kepada saye. As salam.

    BalasPadam
  3. http://lenggangkangkung-my.blogspot.com/2014/01/kelebihan-surah-yasin.html

    BalasPadam