Pengikut

Jumaat, April 01, 2011

"AKU masih bermanja-manja..."

Cerita pertama: Sejak lima hari yang lalu ibu jari kanan saya membengkak, dan setiap kali saya pulang ke rumah ibu, pasti dia mahu melihat jari saya. Oh, untuk pengetahuan, hari-hari saya pulang ke rumah ibubapa walaupun kadang-kadang hanya untuk bertanya mengenai telur itik atau anak-anak ayamnya.  Kadang-kadang dalam sehari pernah sampai tiga kali saya ulang alik ke rumahnya.

Cerita kedua: Saya sedang menemukan sepasang suami isteri yang tua renta, punya banyak anak tetapi tak satu antara anak-anak itu yang meladeni seharian hidup masa tua mereka.  Yang menjadikan aneh kehidupan  sepasang suami-isteri itu ialah tahap komunikasinya yang sangat teruk.  Dalam sebuah rumah, tinggal berdua tetapi mereka tak bertegur sapa berlama-lama, entah sudah berapa tahun.  Saya pasti episod kehidupan hari tua begini bukanlah suatu yang mereka bayangkan semasa mudanya.


Sepasang suami isteri dengan anak yang banyak dan sebagian anak-anak punya pendidikan tinggi, tentulah menggambarkan masa hidup yang rukun dan aman damai sekian lama. Apabila anak-anak memisah kerna keperluan hidup dan kerjaya, si ibu yang paling terasa kehilangan.  Pemikiran dan perasaan orang yang renta tidaklah segagah semasa muda.  Entah, apakah anak-anaknya tidak berjaya menyelami pemikiran dan perasaan mereka atau semua mereka sudah terpaksa membiarkan kehidupan ibu bapanya begitu.

Rupa-rupanya, manusia pabila semakin renta, masanya adalah untuk bercerita dengan anak-anak serta saudara-mara yang terdekat.  Seperti ibu saya, dia akan duduk bercerita panjang banyak perkara dan saya mesti melayaninya.  Mungkin ada jurang pemikiran dan perasaan antara ibu dengan saya, tetapi dengan mendengari dan melayani sepatah dua kata, tampak keceriaan pada wajahnya!

Sesiapa pun akan rasa nelangsa melihat dan mengetahui keadaan ibu tua yang saya temui.  Bayangkan, hari-hari sudah tidak boleh berkomunikasi dengan baik terhadap suaminya, tidak ada anak-anak untuk dia menceritakan apa-apa.  Berhari-hari, berminggu-minggu, berbulan-bulan dan mungkin sudah bertahun-tahun, menjadikan semua ruang perasaan dan pemikirannya terjejas teruk.  Akibat tekanan minda dan perasaan, dia dihidapi masalah sakit mental pula!

Yang boleh mengubati kesakitannya adalah suara anak-anaknya.  Dia mahu bercerita perihal masa dahulu, mengenai desanya yang sudah jauh berubah dan mengenai sanak saudara yang sudah bercucu-cicit.  Kalaulah ada seorang saja anak yang sanggup mendengar ceritanya sambil sedikit meladeni dengan suara kemanjaan, itulah penawar kedukaan ibu tua itu.

Seorang ibu, sampai ke usia berapa pun tetap mahu merasa anak-anak bermanja dengannya seperti masa-masa lalu.  Saya tak malu mendedahkan perangai saya yang lebih mengadu pening kepala dan jeri terseliuh pun kepada ibu berbanding isteri! Saat itu, saya merasa seperti anak kecil dan terbayang pula bagaimana layanan ibu sewaktu tenaganya masih gagah.  Dia tak banyak berubah melayani anak-anaknya!

Apa yang saya rasai dengan ibubapa, suatu yang pernah saya luahkan kepada seorang tua semasa saya masih muda.  Dia mendoakan agar saya menemukan apa yang dihajati terhadap kedua-dua ibu bapa.  Agaknya doa orang itu (sudah lama meninggal dunia) dimakbulkan Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan