Pengikut

Selasa, Mac 29, 2011

ORANG tak beriman adalah pendusta besar!


Rencana ini dimulakan dengan rakaman wahyu Allah dalam al-Quran.  Saban waktu kita diperingatkan mengenai al-Quran sebagai panduan hidup.  Moga-moga dengan peringatan antara sesama kita, bertambahlah rasa takwa kepada Allah.

Maksud firman Allah dalam surah al-Ahzab ayat 70-71: Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar, nescaya Allah memperbaiki amalan-amalan kamu dan mengampuni dosa-dosamu.  Dan sesiapa yang mentaati Allah dan rasul-Nya, sesungguhnya dia telah mendapat kemenangan yang besar.

Orang kerap mengatakan masalah kebobrokan sosial manusia adalah hal biasa pada akhir zaman, beberapa ketika dunia sebelum kiamat.  Oleh itu kerap didengar orang beralasan ‘inilah keadaan akhir zaman’ untuk menggambarkan rasa putus asanya.  Hal ini menggambarkan apabila berlaku keburukan yang luar biasa, orang banyak diajak menerima situasi itu sebagai ‘keadaan biasa akhir zaman’.  Mujur orang yang pandai berkata-kata itu tidak menyeru kita untuk menyertai pesta keburukan atas alasan ‘akhir zaman’.

Media massa kerap kali menyiarkan kenyataan orang-orang besar dan ternama.  Yang menjegilkan mata orang biasa adalah apabila orang saling naïf-menafi sesuatu isu atau perkara untuk menggambarkan dirinya tidak terbabit dalam hal kebobrokan.  Dalam satu isu besar,  misalnya si A mengatakan si B yang melakukan.  Kemudian si B menafikan tuduhan itu.  Dalam hal lain, ada perkara benar telah berlaku dan amat memalukan.  Misalnya si C mengaku tahu hal itu melibatkan si D, namun si D menafikan pula.  Banyaklah perkara bersimpang siur, diperkatakan banyak orang sedangkan tidak pasti apa sebenarnya.

Oleh itu kembalilah kepada ayat di atas, namun itu untuk orang-orang yang beriman.  Kalau tidak beriman….ya silakan untuk menambah pendustaan di merata-rata.   Kepada yang beriman, yang mengaku dan mahu taat sebagai muslim, tentu mahu berkata benar!  Berkata benarlah walau pahit, mungkin selepas itu kita mati. Titik!

1 ulasan:

  1. orang kalau dah beriman takut melakukan perkara-perkara yang mungkar namun kalau imannya setipis kulit bawang entah ler....

    BalasPadam