Pengikut

Khamis, Mac 10, 2011

LAGI orang selewengkan akidah mantan pelajar saya


SEORANG mantan pelajar saya mengadu kekeliruannya beragama.  Saya tidak menduga sama sekali yang dia sedang mengalami kekeliruan status keimanan dan keislaman dirinya.  Sebenarnya, pendidikan Islam yang diterima di sekolah sejak Darjah Satu hingga Tingkatan Lima, sudah boleh menjadikan sesiapa sahaja faham urusan akidah dan ibadah. Islam itu mudah dan pendakwah diseru oleh Rasulullah untuk mempermudahkan pemahaman agama ini.

 foto hanya hiasan

Lihatlah maksud dalil-dalil yang Allah dan rasul-Nya menyatakan Islam itu mudah dan pendakwah diseru mempermudah pengajaran agama.

Surah al-Baqarah: 185:  Allah mengkehendaki kamu mendapat kemudahan dan Dia tidak mengkehendaki kamu merasa susah.

Surah an-Nisa: 28:  Allah hendak meringankan (beban hukuman) daripada kamu kerana manusia itu dijadikan berkeadaan lemah.

Sabda Rasulullah: Agama itu mudah.  Tiada seorang yang memberatkannya melainkan dia menjadi susah.  Maka bersederhanalah, dekatilah yang tepat dan gembirakanlah mereka. (riwayat Bukhari)

Mantan pelajar saya keliru nasibnya di akhirat, kerana difahamkan oleh ‘beberapa orang ustaz’ bahawa dirinya masih belum Islam!  Malah saya difahamkan bahawa dia dimaklumkan peng-Islaman Nabi Muhammad juga mengambil masa (agaknya berapa tahun ya, barulah Nabi Muhammad menjadi muslim!).  Oleh kerana yang mengatakan hal itu ‘ustaz’ maka dia mempercayainya dan mula bimbang dirinya yang percaya masih belum Islam.  Ajaran apa ini?  Selama ini dengan melafazkan ‘la ilaha illallah’ (tiada Tuhan melainkan Allah), faham benar-benar sehingga meninggalkan perkara syirik, muslimlah dia. Mahu apa lagi?

Inilah kali kedua pelajar saya diajar oleh orang yang mendakwa ustaz, yang akhirnya daripada telah faham agama (akidah dan ibadah)  begitu mudah dan menggembirakan bertukar kepada pemahaman yang rumit dan berada dalam dilema pula.

Apa lagi agaknya perkara-perkara pelik yang diajar ‘atas nama agama’ dan didakwa konon itulah sesempurna agama? 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan