Pengikut

Jumaat, Mac 18, 2011

MATI akal nak hentikan tabiat merokok


KHUTBAH Jumaat minggu ini di Selangor mengenai haramnya rokok!  Khutbah ini menerangkan haramnya merokok melalui fatwa kerajaan negeri Selangor, Majlis Fatwa Kebangsaan 1995, fatwa Dr Yusof Qardawi dan beberapa ulama kontemporari yang besar.  Seperti biasa, ayat quran diberikan.  Haramnya merokok juga tidak lari dari sudut sains, ekonomi dan sosial.  Yang belum dijelaskan haramnya rokok ialah dari sudut politik!



Berdasarkan isi khutbah memang menggerunkan pendengar. Rokok dan merokok adalah haram! Berapa banyak perkara haram dalam Islam.  Islam haramkan babi, habis semua yang berkaitan dengan babi dinyahkan, sampaikan direka hukum sentuh babi pula kena samak.  Sehelai bulu babi yang melekat di tayar kereta seorang imam masjid pasti boleh menjadi isu besar.  Tetapi seorang imam menghisap rokok, orang lain tumpang tersengih-sengih.

Ya, sebaik sahaja jemaah keluar masjid, sebagian yang memang sudah mencandui rokok tidak perduli apa-apa isi khutbah. Sama ada terus mengambil belakan dalam poket atau singgah di kedai mencari barang haram itu.  Haramnya rokok tidak seperti masyarakat menerima haramnya babi. Haramnya rokok seperti haramnya mengumpat, judi, rasuah dan beberapa perkara lain.  Maksudnya orang Islam yang berkopiah dan berjanggut yang melambangkan watak lelaki muslim yang warak juga masih boleh menghisap rokok, mengumpat, membeli nombor ekor, memberi dan menerima rasuah atau mencuri harta orang lain.

Haramnya rokok juga dianggap sama seperti haramnya meninggalkan solat dan berzina!  Berapa banyak muslim yang meninggalkan solat dan berzina tanpa rasa berdosa?  Haramnya rokok kepada muslim sama seperti rasa haramnnya wanita muslim mendedahkan auratnya.

Sekali lagi dingatkan, yang merokok, berjudi, rasuah, berzina, mengumpat, tidak solat dan bermacam-macam perbuatan haram dan berdosa, tidak dapat menandingi kehebatan haramnya babi! Haramnya babi menurut kitab adat Melayu, sampai terdengar jatuh hukum haram menyentuh babi!  Oleh itu kalau hendak mengharamkan rokok, pastikan penapis pada rokok itu adalah gumpalan bulu babi.


Cis, babi betul!

1 ulasan: