Pengikut

Selasa, Julai 28, 2009

YB SAARI Sungip tagih jawaban mufti

MAJALAH I bulan Julai 2009 mengutarakan isu Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Di bawah tajuk DEBAT Pro Kontra ISA dilaporkan mengenai satu majlis diskusi antara pihak yang mengatakan halal dan haramnya ISA menurut prinsip Islam. Laporan itu menyatakan hanya ADUN Hulu Kelang iaitu Yang Berhormat Saudara Saari Sungip atau Abu Urwah yang hadir memberikan hujah. Umum tahu bahawa Sdr Saari sebagai orang yang paling aktif menentang ISA ini.

Apa yang menarik ialah kenyataannya yang direkodkan sebagai berikut: “Penahanan tanpa bicara (adalah) salah satu perkara yang tidak boleh dipertahankan. Ini kerana semua piagam antara bangsa dan semua agama mengutuk sekeras-kerasnya penahanan tanpa bicara,” bahas beliau menegaskan bahawa ISA bercanggah dengan amalan dan arahan yang ditetapkan oleh al-Quran dan al-Sunnah. Saari pernah dua kali ditahan di bawah ISA pada tahun 1999 dan 2001 lalu menyambung, sewaktu dalam tahanan beliau pernah menghantar hujah-hujahnya kepada Majlis Fatwa Kebangsaan mengapa akta itu perlu dimansuhkan.

Selepas dibebaskan dari tahanan, Saari cuba mendapatkan alasan berhubung perkara tersebut dengan bertemu sendiri mufti-mufti di seluruh Malaysia.

“Namun sehingga hari ini tidak ada jawaban….”
(muka surat 12)

Isunya yang terserlah ialah kredibiliti para Mufti (ada 14 orang Mufti di Malaysia) yang terjejas apabila membisu terhadap isu pokok dalam umah. Kalau isu orang tidak melafaz niat tentulah dibuang saja kerana hal terlalu kecil, namun hal penahanan tanpa bicara bertahun-tahun tanpa kepastian, adakah Islam tidak mempunyai jawaban?

Inilah sebagian sikap para elit agama yang tidak responsif terhadap hal yang diajukan. Kalau para mufti pun sudah meletakkan soalan di bawah bantal, para ustaz di bawah level mufti lagilah…..

Atau, dari sudut lain semua mufti yang telah ditemui oleh Sdr Saari sedar tidak mempunyai keupayaan dan ketinggian daya seperti Adun Hulu Kelang itu. Sdr Saari bukan ustaz atau ulama, tetapi telah berjaya memimpin satu jemaah Islam. Mufti manakah yang pernah memimpin pergerakan Islam, yang para ahlinya terdiri daripada kalangan intelektual pelbagai latar belakang? Mufti manakah yang telah menghasilkan siri buku rujukan untuk diteladani oleh anak muda di universiti? Tidak ada, tetapi Sdr Saari seorang Jurutera telah menulis sejumlah buku berkenaan kefahaman Islam dan buku rujukan diskusi Islam dalam pembentukan jiwa penggerak Islam. Tidak keterlaluan dikatakan Sdr Saari menulis dengan tenaga, keringat dan usia sehingga merengkuk dalam tahanan. Semua ini menjadikan dirinya berani berhadapan dengan sesiapa, termasuk mencabar kredibiliti para mufti.

Apa masalah elit agama kita?

2 ulasan:

  1. hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

    BalasPadam
  2. Just reading and thinking hard to understand..what actually happen..

    BalasPadam