Pengikut

Selasa, Julai 07, 2009

PANDANG foto TG Nik Aziz dapat pahala?

UNTUK apa ulama dan ustaz masuk politik? Untuk apa wanita-wanita meredah kepayahan terlibat dalam politik? Untuk apa anak-anak muda bersengkang mata, berkorban masa dan tenaga dalam politik?

Jawabannya indah: Untuk melaksanakan amanah Allah. Allah mewariskan bumi ini kepada manusia yang beriman, bukan manusia ingkar (ingkar perintah Allah). Jawaban lain: Untuk mentadbir negara, untuk menyumbang bakti kepada nusa dan bangsa. Semua kerja mulia.

Pas dengan susah payah sejak sekian lama masuk politik pun tentu kerana panggilan dari langit. Maka berbondong-bondong manusia menjadi tetamu ceramah Pas di mana-mana. Tampillah tokoh-tokoh ulama menjadi pemimpin dan diterima oleh rakyat Islam dan bukan Islam.

Saya tidak sangka menerima maklumat yang Tuan Guru Nik Aziz dianggap ikon paling mulia sehingga ada imam (tentulah imam solat, tentulah imam ini pakar agama: akidah dan ibadah) sudah percaya Allah memberi pahala kepada sesiapa yang memandang foto TG Nik Aziz. Tentulah maksud pahala ini, ganjaran istimewa daripada Allah berbanding memandang foto Datuk Husam Musa misalnya. Dapat pahala ini difahami seperti mendengar bacaan alquran berpahala. Pahalanya lebih berbanding pahala mendengar suara emak kita. Itulah maksudnya yang saya faham. Kalaulah tidak sebab ada keistimewaan pahala kerana memandang foto TG Nik Aziz, saya yakin Penasihat Pilihan Raya Pas Kelantan Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah tidak akan mendedahkan hal demikian.

Inilah berita berkenaan Wan Abdul Rahim dan pahala memandang foto TG Nik Aziz.

Beliau secara terbuka mengakui ia merupakan strategi parti tersebut kerana penduduk di Kelantan khususnya Manek Urai menganggap Nik Abdul Aziz sebagai ikon dan apa yang dikatakan terhadapnya akan memberikan kesan sebaliknya.Katanya, penghormatan masyarakat terhadap Menteri Besar Kelantan itu begitu tinggi sehingga ke tahap ada yang percaya bahawa menatap potret pemimpin itu sudah dapat pahala.

Kata Wan Abdul Rahim, "Di Manek Urai, saya dengar seorang imam mukim kata dia tengok muka Nik Abdul Aziz dapat pahala, boleh jadi betul atau tidak kata dia, tetapi itu gambaran bagaimana penghormatan terhadap Tok Guru.Siapa yang serang akan kena balik pada diri sendiri, lagi kuat serangan itu, lagi ramai orang simpati terhadap Nik Abdul Aziz dan Pas," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Saya yakin TG Nik Aziz tidak mengajarkan begitu kepada pengikut Pas atau imam mukim berkenaan. Masalahnya ialah apabila akal dan nafsu membelakangkan asas wahyu dan sunah. Kalau pemikiran imam mukim ini bukan bid’ah, apa lagi penjelasannya? Ingat, apabila imam yang dimuliakan dalam masyarakat sudah membawa pemahaman salah, orang awam susah untuk menafikannya. “Tak kan imam buat syirik, dia alim dan warak…”

(Terpulang kepada pembaca menanggapinya, kata orang 'kalau tidak ada apa-apa masakan tempua bersarang rendah')
Hubaya-hubaya…


Sumber berita dari
http://greenboc.blogspot.com/2009/07/manek-urai-tindakan-umno-menyerang-tgna.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan