Pengikut

Isnin, Julai 27, 2009

KORBAN-korban politik

KEMATIAN politik, bukanlah sudah tidak boleh berpolitik. Maksudnya ialah kematian itu sebagai jalan berpolitik bagi pihak yang masih hidup. Itu sahaja yang dapat disimpulkan dengan kematian Sdr Teoh Beng Hock, berjawatan Setiausaha Politik seorang Exco Negeri Selangor pada 16Julai 2009. Secara fakta kebetulan mayatnya ditemui di bangunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan sebelumnya dia disiasat di sana. Untuk melengkapkan premis ‘kematian politik’ ini ialah SPRM di bawah kuasa kerajaan Persekutuan (baca BN) manakala Teoh Beng Hock bertugas di Selangor (baca PR). Semua ini ramuan yang cukup sempurna untuk menjadi jualan politik pihak PR.

Bukan tidak ada tokoh politik lawan BN mati, sama ada mati mengejut atau mati kerana sakit-sakit biasa. Presiden Pas Almarhum Fadzil Noor pun meninggal sewaktu menjawat Ketua Pembangkang, tapi tidak ada langsung ciri-ciri ‘kematian politik’ maka kematiannya berlalu begitu saja. Peristiwa Memali bulan November 1985 sebenarnya lebih tragis berbanding kematian Teoh Beng Hock, tetapi Pas tidak berupaya untuk mengangkat sebagai tragedi kematian atau korban politik. Tidak ada tokoh-tokoh politik daripada pembangkang bukan Melayu yang mendesak kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Diraja. Pas sendiri terkontang-kanting dan dalam keadaan tertekan, diserang pelbagai sudut oleh BN. Akhirnya hanya Kertas Putih dikemukakan di Parlimen!

Mungkin suasana politik tahun 1985 jauh berbeda dengan tahun 2009, tetapi saya yakin jika 18 orang yang terbunuh itu bukan Melayu, bukan sekadar kertas Putih yang disediakan oleh kerajaan (baca BN).

Begitulah orang politik, kematian pun dijual kepada rakyat untuk meraih keuntungan. Hal ini sudah semacam ada dalam semua kitab politik sedunia. Pembunuhan Benigno Aquino yang merupakan pengkritik nombor wahid Presiden Firdinand Marcos (1985) telah menyebabkan Marcos tumbang dan balu Benigno pula menjadi Presiden Filipina. Pembunuhan Putera Mahkota Empayar Austria Archduke Franz Ferdinand di Sarajevo (1914) oleh seorang Serbia juga cukup ramuan sebagai tragedi kematian politik menyebabkan Perang Dunia Pertama meletus.

Sebagai orang biasa, kebimbangan ialah adanya korban yang disengajakan untuk dilelong sebagai jualan murah secara besar-besaran bagi mendapatkan political mileage. Tidak hairan, kerana Amerika pun sengaja membiarkan Pearl Habour di Hawaii dimusnahkan Jepun (1941) untuk mendapat simpati dunia. Akhirnya apabila serangan (ujian?) bom nuklear secara hakiki ke atas Hiroshima dan Nagasaki dianggap sah oleh masyarakat dunia kerana Pearl Habour telah dimusnahkan dahulu oleh Jepun!

Islam tidak pernah mengajar penganutnya bermuka-muka dan mengadakan konspirasi politik, apa lagi dengan melibatkan korban nyawa. Itulah jalan Islam yang sangat profesional. Syukurlah kepada yang menjaga jalan Islam ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan