Pengikut

Sabtu, Julai 18, 2009

BAGAIMANA hamil sebelum nikah?

PERUBAHAN nilai. Hanya itu yang dapat disimpulkan mengenai penerimaan hamil sebelum nikah, sekalipun dalam masyarakat bukan Islam. Berdasarkan pemahaman tradisi kaum Cina, seks luar nikah adalah larangan. Namun perubahan dunia modern mula mengubah pemikiran dan nilai hidup sesuatu masyarakat.

Inilah yang berlaku rentetan kematian Teoh Beng Hock. Tunangnya, Soh Sher Wei sudah hamil sedangkan mereka belum berkahwin. Mungkin itu mengejutkan, tetapi yang lebih mengejutkan ialah apabila ayah mendiang Teoh Beng Hock iaitu Teoh Liang Fai yang berusia 61 tahun telah menerima keadaan ini sebagai biasa. Katanya, "perkara biasa, tolong jangan pandang serong,"

Kalau seorang lelaki berusia 61 tahun boleh menerima seks luar nikah, tentulah generasi muda hari ini dalam kalangan mereka lebih terbuka. Semua ini sedang berlaku dalam sebuah negara bernama Malaysia, yang terletak di Asia Tenggara. Dalam sejarah konflik nilai antara tamadun Barat dan Timur senantiasa berlaku. Namun sedikit demi sedikit, nilai Barat mula diterima.
Penerimaan nilai Barat dalam masyarakat bukan Islam di negara ini juga menjelaskan mengapa pembuangan bayi tidak berlaku dalam kalangan mereka. Masyarakat Melayu Islam masih tidak dapat menerima kehamilan luar nikah, akibatnya banyak bayi tidak dipinta kehadirannya dibuang begitu saja!

Soalnya yang benar-benar ialah bolehkah budaya barat seks sebelum kahwin diterima di Malaysia sekalipun dalam kalangan masyarakat bukan Islam?

1 ulasan:

  1. Sya sebagai sebahagian masyarakat Islam di Malaysia tidak pernah menerima budaya barat berkaitan seks sebelum nikah.

    BalasPadam