Pengikut

Jumaat, Julai 24, 2009

ANTARA sebatan syariah Islam dan Barat



ORANG selalu memberi contoh hukum syariah hudud Islam ialah hukuman sebat bagi penzina. (Dari satu sudut, seolah-oleh satu gambaran bahawa jika tiada orang yang disebat 100 kali kerana berzina maka tiada hukum hudud). Tulisan ini hanya cuba memberi gambaran beza antara sebatan yang disarankan oleh syariat Islam berbanding sebatan rotan oleh undang-undang jenayah dalam mana-mana akta dalam negara yang diluluskan oleh Parlimen.

Dalam alquran ayat 2 surah an-Nur bermaksud, “Perempuan dan lelaki yang berzina, maka deralah setiap seorang 100 kali dan janganlah merasa kasihan kepada mereka (yang boleh) mencegah kamu daripada menjalankan agama Allah, jika kamu beriman kepada Alllah dan hari akhirat. Dan hendaklah pelaksanaan hukuman mereka disaksikan oleh sekumpulan daripada orang-orang beriman.”

Ketua Pendakwa Syariah Negeri Pahang, Datuk Abdul Rahim Jaafar menjelaskan bahawa sebat rotan berdasarkan syariah Islam tidak mudarat. Jelasnya lagi, umpama ‘guru merotan pelajar’. Kata Abdul Rahim bahawa dalam Enakmen Tatacara Jenayah Syariah 2002, alat untuk menyebat pesalah syariah adalah ranting kecil pokok yang tidak beruas atau rotan. Jelasnya lagi bahawa sebatan hanya meninggalkan kesan merah dan tidak memecahkan kulit. Pesalah juga mesti berpakaian berdasarkan syariat Islam.

Berdasarkan kenyataan medianya, sebatan pesalah terbaru di Pahang itu akan dilaksanakan di penjara Penor, Kuantan. Hal ini difahami sebatan tidak dilaksanakan di tempat terbuka.

Sekurang-kurangnya masyarakat boleh membuat penilaian melalui bandingan hukuman sebat bagi kesalahan jenayah mahkamah sivil dengan jenayah mahkamah syariah. Kerap benar apabila digambarkan hukuman sebat berdasarkan alquran, maka ada golongan yang cepat memberi gambaran yang tidak senonohnya hukuman daripada syariat Islam. Kalau pesalah berdasarkan akta yang diluluskan oleh Parlimen, sebat maksimum 24 kali sehingga pecah kulit, berdarah, atau hancur daging punggung pun tidak ada yang hendak mengatakan cara itu ganas atau langsung tidak mendidik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan