Pengikut

Sabtu, Mei 23, 2015

MARI cari pesalah hukum hudud

KESALAHAN atau kelemahan diri sendiri, namun bebannya disalahkan kepada orang lain!  Berapa banyak keadaan ini telah dan sedang berlaku.  Dalam lingkungan komuniti kecil seperti sekumpulan kanak-kanak mungkin mudah ditemukan keadaan itu akibat tidak mengakui kesalahannya. Lantas tuduhan dihalakan kepada rakan atau orang lain. Maka dirinya masih terpancar citra yang baik, manakala rakan atau orang lain bercitra buruk. Kata sang kanak-kanak, “Fitnah!”

Sebenarnya itu jugalah yang banyak berlaku dalam dunia orang dewasa, khasnya dalam lingkungan dunia politik.  Orang berfikrah politik jauh beragama semestinya punya keegoan besar. Mereka hanya berpikir orang lain salah dan dirinya betul. Maka tuduh-menuduh pasti berlaku. Sebenarnya mereka tahu, punya kelelamahan dan melakukan kesalahan. Namun pantas membela diri dengan menuduhkan kesalahan itu atau kelemahan itu pada orang lain.

Semua ini bagai keseronokan dan seni (keindahan) politik. Begitulah keadaannya.  Apakah orang seperti ini tidak pernah mendengar ayat-ayat Allah sebagai panduan dan peringatan? Ada.  Mari kita kongsikan semula satu ayat yang sangat jelas mengenai kejelekan akhlak begitu.

Ayat 112 surah An-Nisa’ (artinya), “Dan sesiapa yang membuat kesalahan atau dosa, kemudian dia menuduhkan (kesalahan dirinya) kepada orang yang tidak bersalah, maka sesungguhnya dia telah memikul satu kebohongan dan dosa yang besar.”

Lihatlah isu hukum hudud sejak 20 tahun yang lalu. Sejak itulah hukum itu sentiasa menjadi bahan debat termasuk untuk melabelkan seseorang itu sudah kafir atau masih beriman kepada Allah. Sepanjang masa itulah saling salah menyalah dan menuduhkan kepada orang lain akibat gagalnya hukum itu dilaksanakan terhadap manusia.  Namun itulah dikatakan seni berpolitik termasuk menuduh seseorang sudah batal syahadahnya atau kafir!


 
mendesak kerajaan Persekutuan laksanakan hudud

Dahulu mencari sokongan umah dengan slogan laksanakan hudud

peluang melaksanakan hudud terbuka, tiba-tiba menjadi penentang pelaksanaannya


Tiada ulasan:

Catat Ulasan