foto hanya hiasan |
KATA ahli sejarah sistem demokrasi bermula pada
ribuan tahun dahulu di zaman Yunani, di kota Athens. Seperti yang difahami
orang zaman sekarang, demokrasi di Athens juga memberi ruang rakyat terlibat
dalam pemerintahan. Di negara kita,
demokrasi merupakan warisan penjajah British. Malah sistem demokrasi
berparlimen yang diadakan pilihan raya memilih wakil rakyat persis apa yang ada
di Britain.
Parti politik memilih calon untuk bertanding dalam
pilihan raya, mahu menjadi wakil ke Dewan Rakyat (Parlimen) dan Dewan Undangan
Negeri (DUN). Di situlah kuasa rakyat.
Rakyat memberi undi untuk menentukan siapa wakil mereka. Di situlah rakyat
diladeni sebaik-baiknya supaya mereka memberi undi. Di situlah calon wakil
rakyat akan berbuat apa saja asalkan rakyat memberi undi kepadanya. Di situlah
perkara baik dan buruk berlaku asalkan rakyat memilihnya sebagai wakil ke dewan
mesyuarat Parlimen atau DUN.
Jadi apa masalahnya? Tidak ada masalah jika urusan
berkempen atau mendapatkan sokongan tidak dinilai dari sudut agama. Apabila sebilangan ahli politik dan
pengikut-pengikutnya mendakwa berjuang dalam pilihan raya kerna Allah, tentulah
hal ini satu yang baik.
Ada satu contoh mudah demokrasi telah menyebabkan
muslim melakukan syirik dan amalnya menjadi sia-sia di sisi Allah. Artinya,
kelak di akhirat tidak ada kesan baik. Tidak menjadi pahala sebagai modal baik
pada hari semua amal ditimbang. Lihat
orang yang terlibat dalam proses mendapatkan undi sokongan secara sedar mesti
mempamerkan ‘amal-amal kebajikannya’ sebagai bukti kepada rakyat. Mereka bersolat dan menjadi imam pun
dipromosikan supaya rakyat memilihnya yang dipotretkan berjiwa agama. Sejujurnya,
katakan pada waktu kempen berkenaan calon-calon pergi ke rumah rakyat
membawakan ole-ole. Adakah dalam hati tidak ada lintasan kata ‘ole-ole ini
untuk kamu undi saya’. Atau sebenarnya
seperti dalam filem Madu Tiga P Ramlee, ‘baik ada makna tuu..’
Berbuka puasa, berdoa, solat, ziarah orang sakit,
ziarah orang mati, beri bantuan keperluan hidup, memberi kata motivasi dan apa juga sewaktu kempen pilihan raya itu
benar-benar atas keikhlasan tanpa sebarang balasan atau memang ada niat
mendapatkan undi supaya dirinya dipilih menjadi wakil rakyat? Kebaikan-kebaikan itu sebagiannya adalah ibadah khusus, yang lain
sebagai amal soleh yang disukai Allah dan rasulnya. Bagaimana semua itu dilakukan saat
mengharapkan sokongan untuk berkuasa?
Lihatlah ayat akhir surah al-Kahfi (maksudnya),
“Maka barang siapa mengharap pertemuan dengan Tuhannya, maka hendaklah dia
mengerjakan kebajikan dan janganlah dia menyekutukan sesuatu dengan apa pun
dalam beribadah kepada Tuhannya.”
Amaran Allah jelas, jangan amal kebajikan disekutukan dengan sesuatu
yang lain (mestilah bulat hanya kerna Allah).
Saya turunkan kupasan ayat ini daripada kuliah
agama oleh seorang guru di masjid Al Abrar di desa saya. Sang guru menceritakan
asbab turunnya ayat ini. Ketika baginda
Nabi s.a.w. memberitahu bahawa umat Islam di Madinah akan mengerjakan haji di
Makkah, seorang sahabat yang berasal dari Makkah sangat gembira, kerna katanya
dia sudah sangat rindukan kampung halamannya di Makkah. Niatnya ialah apabila mengerjakan haji kelak,
dapat juga pulang ke kampung asalnya bertemu ahli keluarga dan sebagainya. Lalu
turunlah ayat 110 surah Al Kahfi itu!
Kata Sang Guru, niat haji yang disertakan dengan pulang, maknanya ada tujuan lain, sudah
tidak diterima, malah Allah kata syirik!
Berfikirlah wahai pengamal demokrasi. Wallahu ‘aklam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan