BERAPA banyak muslim yang mendengar seruan azan di
masjid tetapi tidak memenuhi seruan azan iaitu solat berjamaah. Mereka telah
mendengar dan tahu tuntutan sunah nabi hal solat berjamaah sejak pada zaman
persekolahan lagi. Dengan membanyaknya pusat pengajian tinggi semakin banyak
muslim yang berpendidikan peringkat diploma dan ijazah pertama. Oleh itu hal seruan solat berjamaah merupakan
dalam pengetahuannya. Mereka tahu darjat solat berjamaah 27 kali lipat
berbanding solat sendirian. Sebagian
mereka tahu kisah Rasulullah menolak permintaan sahabat Nabi yang buta (Ibnu
Ummi Makhtum) untuk tidak diwajibkan solat berjamaah di masjid.
Mereka yang sentiasa bersolat di masjid telah
banyak pula mendengar tazkirah atau ceramah agama. Hampir semua masjid
mengadakan kuliah-kuliah agama untuk yang hadir di masjid mengamalkan
sedalam-dalam atau sepenuh-penuhnya seruan agama. Mereka tahu dosanya orang yang melintas di
hadapan orang yang sedang solat. Antara mereka yang berbuat demikian adalah
imam dan pegawai-pegawai masjid sendiri.
Mereka tahu hadis nabi yang mengancam orang yang melintas di depan orang
solat.
Dua contoh di atas menimbulkan pertanyaan, ‘mengapa
orang yang Allah berikan pengetahuan hal-hal itu tidak melakukannya sedangkan
penerimaan dan pemahaman ilmu (contoh kasus dua di atas) adalah lengkap. Jika
ditanya, ‘apakah kalian mencintai baginda Nabi s.a.w.’ pasti mereka
menjawab ‘ya’ tanpa ragu-ragu lagi.
Rupa-rupanya orang yang mentaati sunah Nabi s.a.w.
merupakan orang yang dipilih Allah.
Terlalu sedikit yang sanggup ke masjid waktu subuh walaupun pada saat
itu kebetulan banyak orang tidak tidur pun seperti kerna baru saja menonton
siaran langsung sepak bola. Terlalu
sedikit dalam jamaah di masjid yang sentiasa memandang kiri kanan untuk
memastikan tidak melakukan dosa melintas di hadapan orang solat. Terlalu
sedikit juga orang solat sunat di masjid atau kawasan lapang meletakkan sutrah
sebagai memenuhi sunah Nabi s.a.w.
Maksud firman Allah dalam surah An-Nisa ayat
64, “Dan Kami tidak mengutus seorang rasul pun melainkan untuk ditaati dengan seizin Allah. Sesungguhnya jika pada saat mereka menganiaya
diri (berbuat dosa) dan datang kepadamu (Rasulullah), lalu memohon ampun kepada Allah, dan Rasul pun memohonkan
ampun untuk mereka tentulah mereka mendapati Allah Maha Menerima taubat lagi
Maha Penyayang.”
Imam Ibnu Katsir (Tafsir Ibnu Katsir) mencatatkan
penerangan oleh Mujahid pada frasa ayat “dengan izin Allah” pada ayat “Kami
tidak mengutus seorang rasul pun melainkan untuk ditaati dengan seizin Allah” ertinya tidak ada yang
taat kepada para Rasul (termasuk Rasulullah Muhammad s.a.w.) kecuali orang yang
Allah beri taufik untuk melakukan hal itu.
Itulah jawaban yang tepat terhadap muslim yang berpengetahuan agama tetapi
seperti tidak tahu apa-apa. Sewajarnya kita kerap berdoa semoga Allah memberi
taufik supaya mudah kita melakukan amal yang diperintahkan oleh-Nya. Tanpa taufik Allah, apalah ertinya kita. Jiwa terlalu keras dan mencari
helah-helah untuk tidak melakukan amalan sunah sekalipun ada pengetahuan
mengenainya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan